واکسن ضدکرونا، با ماندگاری سه ساله، آزمایش شد

انجین‌آیسی (EnGeneIC) به عنوان یکی از شرکت‌های زیست‌فناوری، آزمایش فاز اول واکسن نانوسلولی ضد کووید-۱۹ با ماندگاری بیش از سه سال را آغاز کرد.

این واکسن که در دمای اتاق نگهداری می‌شود، بیش از سه سال ماندگاری دارد که حمل و نقل را تسهیل می‌کند. این واکسن ضدکرونا انجین‌آیسی می‌تواند به طور بالقوه گونه‌های نگران‌کننده SARS-CoV-2 را خنثی کند.

انجین‌آیسی فاز اول آزمایش بالینی اولین واکسن ضد کووید-۱۹ مبتنی بر فناوری نانو سلولی خود  را روی بزرگسالان سالم آغاز کرده است.

در مطالعات پیش بالینی حیوانی پلتفرم فناوری نانوسل با نام EnGeneIC Dream Vector (EDV)، نشان داده است که پاسخ ایمنی گسترده و قوی ضد کووید-۱۹ را القا می‌کند.

انجین‌آیسی خاطرنشان کرد که این واکسن توانایی خنثی کردن ویروس‌های جهش یافته شناخته شده SARS-CoV-2، به ویژه نوع دلتا را نشان داده است.

EDV ها شامل سه مولکول هستند، یکی که پروتئین SARS-CoV-2 Spike را در نانوسلول EDV تولید می‌کند و مولکول دوم که همزمان باعث فعال شدن سلول‌های حیاتی سیستم ایمنی مرتبط با ویروس می‌شود.

مولکول سوم می‌تواند پاسخ آنتی‌بادی ضدویروس را به آنتی‌بادی‌های شبه velcro با میل ترکیبی افزایش یافته تغییر دهد که می‌تواند ویروس‌های جهش یافته را از بین ببرد.

دو نفر در مرحله اول کارآزمایی در بیمارستان سنت وینسنت در ملبورن، استرالیا تحت آزمایش قرار گرفتند. هدف از این کارآزمایی ارزیابی ایمنی و پاسخ‌های ایمنی واکسن در برابر کووید-۱۹ است.

پیش‌بینی می‌شود که بازخوانی‌های ایمنی در یک و سه ماه پس از تزریق گزارش شود. دکتر جنیفر مک دیارمید و دکتر هیمانشو برهمبت، مدیران عامل انجین‌آیسی می‌گویند: «ما قدردانی می‌کنیم که عرضه واکسن در استرالیا در حال انجام است، اما هیچ واکسنی تا به امروز برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند توسعه داده نشده است و این افراد از آزمایش‌های واکسن با هدف دریافت تأییدیه اضطراری حذف شدند. کارآزمایی‌های بالینی سرطان ما نتایج مثبتی از جمله بهبود ایمنی ضد سرطانی برای مبتلایان به سرطان در مرحله نهایی را نشان می‌دهد. این آزمایش‌ها همچنین نشان می‌دهند که درمان ما بسیار ایمن است زیرا به سلول‌های سالم آسیب نمی‌رساند، و از این جهت که منجر به فعال شدن گلبول‌های سفید خون (سلول‌های ایمنی) سالم در این بیماران آسیب‌پذیر می‌شود، یک پیشرفت‌ بزرگ است.»

در پایان کارآزمایی ایمنی، واکسن برای استفاده در افراد آسیب‌پذیر با سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که ممکن است به واکسن‌های موجود در حال حاضر پاسخ ندهند، در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر، این شرکت با یک مجتمع بیمارستانی مستقر در آمریکا برای پیگیری سریع آزمایش در این کشور برای ارزیابی واکسن در افراد دارای نقص ایمنی همکاری می کند.

انجین‌آیسی اشاره کرد که واکسن EDV را می‌توان در دمای اتاق با ماندگاری بیش از سه سال نگهداری کرد که این امر به حمل و نقل آسان آن در سراسر جهان کمک می‌کند.