خرید یک شرکت برای استفاده از نانوذرات لیپیدی در صنعت دارو

مرک (Merck) اقدام به خرید شرکت اگزلید (Exelead) کرده است. اگزلید سازنده اجزای کلیدی در داروهای mRNA است.

این شرکت آلمانی که ظرفیت خود را برای تولید داروهای RNA پیام رسان افزایش می‌دهد به تازگی خبر خرید شرکت اگزلید، مستقر در ایندیاناپولیس را اعلام کرد.

اگزلید که مرک آن را به قیمت ۷۸۰ میلیون دلار به صورت نقدی خریداری می‌کند، در حوزه نانوذرات لیپیدی تخصص دارد، حباب‌های ریز چربی که برای رساندن RNA پیام رسان مصنوعی به بدن استفاده می‌شوند. این نانوذرات توسط فایزر و بیونتک و همچنین در واکسن‌های مادرنا استفاده می‌شوند. شرکت اگزلید در تولید واکسن‌های مادرنا همکاری‌هایی با این شرکت داشته است.

این شرکت‌ها انتظار دارند که معامله خرید در سه ماهه اول سال جاری میلادی کامل شود. مرک گفته است که قصد دارد دفتر مرکزی اگزلید را در ایندیاناپولیس، جایی که این شرکت بیش از ۲۰۰ کارمند دارد، گسترش دهد.

موفقیت واکسن‌های mRNA برای کووید-۱۹ باعث علاقه و سرمایه‌گذاری در فناوری ساخت داروی بیماری‌های عفونی شده است. این خرید شرکت مرک، یکی از تولیدکنندگان بزرگ صنعت دارو، نشان‌دهنده انتظارات این شرکت از حوزه نانوذرات لیپیدی است. احتمالا مرک انتظار دارد که تولید داروهای mRNA و اجزای آن‌ها در آینده یک تجارت رو به رشد خواهد بود.

بلن گاریجو، مدیرعامل مرک در بیانیه‌ای گفت: «خرید اگزلید ما را قادر می‌سازد تا با ارائه خدمات پیشرو به مشتریان خود، پتانسیل قابل توجه بازار در حال رشد سریع درمان‌های mRNA را به دست آوریم.»

این معامله تقریباً یک سال پس از خرید شرکت آمپتک (AmpTec)، توسط مرک انجام می‌شود. آمپتک شرکت دیگری است که در تولید mRNA تخصص دارد.

واکسن‌ها و درمان‌های mRNA دارای اجزای متعددی هستند که هسته آن توالی ژنتیکی RNA پیام‌رسان کدکننده پروتئین هدف است. اما برای رسیدن به این توالی به سلول‌های مورد نظر در بدن، داروسازان باید mRNA را در پوسته‌ای از لیپیدها بپیچند که برخی از آنها معمول و آسان ساخته می‌شوند در حالی که برخی دیگر پیچیده‌تر هستند.

سپس mRNA و لیپیدها با دقت ترکیب می‌شوند تا نانوذرات لیپیدی ایجاد کنند که می‌توانند به اجزای دیگر متصل شوند تا یک دارو یا واکسن تزریقی بسازند.

اگزلید می‌گوید که می‌تواند نانوذرات لیپیدی و همچنین محصولات دیگری مانند کمپلکس‌های لیپوزومی و الیگونوکلئوتیدها را بسازد. این شرکت پنج دارو از جمله Krystexxa از Horizon Therapeutics، Oncaspar Servier’s و Kalbitor از Takeda Pharmaceuticals تولید می‌کند.