بزرگترین تولیدکننده فولاد هند، گرافن تولید می‌کند!

شرکت تاتا استیل (Tata Steel) یک فیلم چند لایه از جنس اکسید گرافن احیا شده منحصر به فرد تولید می‌کند. این شرکت این فیلم را به همراه همکارانش در CeNS، توسعه داده است. تاتا استیل اکنون شروع به تولید انبوه فیلم‌ها و ارائه آن‌ها به توسعه‌دهندگان محصولات نانویی کرده است.

فیلم اکسید گرافن احیا شده (با استفاده از فرآیند CVD اصلاح شده) روی مس تولید می‌شود. ضخامت متوسط ​​فیلم ۵-۱۰ نانومتر است و نرخ خوردگی ۰٫۰۲ میلی متر در سال (تافل) و زاویه تماس آب ~ ۹۷ درجه را ارائه می دهد.

این خواص منحصر به فرد باعث می شود که فیلم برای محافظت از مس در برابر خوردگی، حملات شیمیایی و اکسیداسیون حرارتی مناسب باشد. همچنین مس را آبگریز می‌کند و می‌تواند به عنوان یک سطح ضد باکتری عمل کند.

این فیلم همچنین برای کاربردهای تحقیقاتی مناسب است. تاتا استیل می‌گوید که گروه‌های عاملی (-OH) موجود در سطح، آن را به بستری ایده‌آل برای مطالعه بیومولکول‌ها تبدیل می‌کند.

از آنجایی که این یک ماده جدید منحصر به فرد است، می‌تواند کاربردهای بالقوه دیگری برای استفاده از آن وجود داشته باشد. این شرکت می‌افزاید مدتی است که شروع به تماس با مشتریان جهانی کرده و نمونه‌هایی را برای شرکت‌های پیشرو در اتحادیه اروپا، آمریکا و آسیا عرضه کرده است.

این فیلم‌ها از طریق یک فرآیند تولید اختصاصی بر اساس CVD اصلاح شده تولید می‌شوند. این فرآیند شامل یک خلا چرخشی با دمای زیرلایه ۷۵۰ درجه سانتیگراد است. تاتا استیل می‌تواند هزاران فیلم از این قبیل را در ماه تولید کند و به راحتی می‌تواند ظرفیت خود را افزایش دهد. این فرآیند را می‌توان برای رشد فیلم روی سطوح منحنی تطبیق داد. تاتا استیل می‌گوید که می‌تواند فیلم‌ها را روی مواد دیگری مانند نیکل، فولاد، کوارتز با استفاده از همان فرآیند اولیه رشد دهد. در واقع، فیلم‌ها را می‌توان در هر بستری که تا دمای ۷۵۰ درجه سانتیگراد پایدار است رشد داد. چسبندگی اکسیدگرافن احیا شده روی بستر مس، نیکل، فولاد و کوارتز خوب است. به ویژه، روی یک بستر کوارتز، فیلم اکسیدگرافن احیا شده می‌تواند تا سطح سختی ۶H را تحمل کند.

پس از توسعه فناوری‌های گرافن برای کاربردهای خود، تاتا استیل مرکز گرافن خود را در سال ۲۰۱۸ تأسیس کرد. مرکز گرافن فولاد تاتااستیل در حال تحقیق و توسعه مواد و کاربردهای گرافن است و این شرکت اکنون در حال گسترش دامنه بازاریابی خود در سطح جهانی است.

تاتا استیل بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده فولاد در هند است. این شرکت با مرکز تحقیقاتی ایتی مادراس (IIT Madras) برای تحقیقات در مورد استفاده از گرافن در فولاد همکاری‌هایی داشته است.