توافق‌نامه‌ای برای دریافت امتیاز استفاده از نانوذرات لیپیدی

شرکت فایزر (Pfizer) با آکویتاس تراپیوتیکس (Acuitas Therapeutics) توافق‌نامه همکاری مشترکی امضا کردند. هدف از این توافق‌نامه استفاده از سیستم تحویل نانوذرات لیپیدی برای توسعه واکسن‌ها و درمان‌های mRNA توسط فایزر است.

آکویتاس تراپیوتیکس یک شرکت متمرکز بر توسعه سیستم‌های تحویل نانوذرات لیپیدی (LNP) است که به دنبال استفاده از این نانوذرات برای فعال کردن درمان‌های مبتنی بر RNA پیام‌رسان (mRNA)، است.

به تازگی آکویتاس تراپیوتیکس اعلام کرده که توافق‌نامه‌ای با فایزر به امضا رسانده است که در قالب این توافق‌نامه به فایزر این امکان می‌دهد که به صورت غیر انحصاری، فناوری LNP Acuitas را برای حداکثر ۱۰ هدف برای توسعه واکسن یا ترکیبات درمانی، استفاده کند.

مایکل دولستن مدیر ارشد علمی شرکت فایزر گفت: «تحویل سریع اولین واکسن مبتنی بر mRNA-LNP فایزر در جهان، نوید فناوری mRNA-LNP را برای رفع چالش‌های مختلف درمانی می‌دهد. شرکت ما در حال انجام سرمایه‌گذاری های قابل توجهی برای استفاده از قدرت فناوری mRNA-LNP و ارائه واکسن‌ها و درمان های جدید بالقوه‌ای است که نیازهای برآورده نشده قابل توجهی را برای بیماران برطرف می‌کند. این قرارداد قابلیت‌های LNP ما را گسترش می‌دهد و به ما امکان می‌دهد پروژه‌های بیشتری را در حوزه واکسن‌های موجود و حوزه‌های درمانی جدید که در آن فناوری mRNA-LNP پتانسیل موفقیت را دارد، کاوش کنیم.»

دکتر توماس مدن، مدیرعامل شرکت آکویتاس تراپیوتیکس گفت: «Acuitas بسیار مفتخر است که فناوری LNP خود را با موفقیت در توسعه COMIRNATY® به کار گرفته است و از همکاری با فایزر برای پیشرفت واکسن‌ها و محصولات درمانی جدید خرسند است.»

شرکت فایزر از mRNA برای تولید پروتئین سنبله استفاده کرده است. در این واکسن از RNA پیام‌رسان که mRNA خوانده می‌شود، استفاده شده ‌است. mRNA ماده ژنتیکی است که سلول‌های ما برای ساخت پروتئین، آن را به‌کار می‌گیرند. این ماده به‌شدت شکننده بوده و در صورت تزریق مستقیم به بدن توسط آنزیم‌های طبیعی از بین می‌روند. فایزر برای محافظت از واکسن خود، mRNA را درون ساختارهای نانوذرات لیپیدی قرار داده‌اند. پس از تزریق به بدن، ذرات واکسن به سلول‌ها وارد شده و mRNA آزاد می‌شود. سلول‌ها توالی ‌mRNA را می‌خوانند و پروتئین‌های سنبله می‌سازند. در انتهای کار، mRNA حاصل از واکسن توسط سلول از بین می‌رود و هیچ اثر دائمی باقی نمی‌ماند.

پروتئین سنبله تولید شده در بدن، توسط سیستم ایمنی بدن قابل تشخیص هستند. سلول‌های T در بدن، پروتئین سنبله را شناسایی کرده و زنگ هشدار در بدن زده می‌شود و از سایر سلول‌های ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت کمک خواسته می‌شود. سلول‌های ایمنی اقدام به تولید آنتی‌بادی بر ضد این پروتئین‌ها می‌کنند. این آنتی‌بادی‌ها موجب مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا می‌شوند. زمانی‌که بدن در معرض ویروس قرار بگیرد، آنتی‌بادی‌ها می‌توانند روی سنبله‌های ویروس کرونا بچسبند و مانع از اتصال ویروس به سلول‌ها شده و از عفونت جلوگیری کنند.