نانوذرات زیست مهندسی‌شده، نویدبخش تولید فیبرینوژن

یک تیم تحقیقات بین‌المللی با استفاده از نانوذرات، معرف جدیدی ساختند که می‌تواند به جمع‌آوری نوعی پروتئین حیاتی از پلاسمای خون کمک کند. این پروتئین نقش مهمی در لخته شدن خون دارد.

چند مولکول زیستی ضروری در فرآیند لخته شدن خون نقش کلیدی دارند. یکی از آن‌ها پروتئینی به نام فیبرینوژن است. این پروتئین اغلب به کسانی داده می‌شود که خونریزی شدید را تجربه کرده‌اند. اما کنسانتره فیبرینوژنی که می‌توان به بیمار داد خام است و شامل یک فرآیند تصفیه پیچیده است تا از ناخالصی‌ها و ارگانیسم‌های بیماری‌زا پاک شود.

محققانی از چین و کالیفرنیا با توجه به نیاز به فرآیندهای تولید بهتر، راهی برای جذب فیبرینوژن انسانی از پلاسمای خون ایجاد کردند.

کنث شی از دانشگاه کالیفرنیا، که نویسنده مسئول این پروژه است، توضیح می‌دهد: «ما یک نانوذره پلیمری جدید را مهندسی کردیم که می‌تواند به‌عنوان یک معرف اتصال انتخابی با پروتئین فیبرینوژن انسانی برهمکنش دهد.»

در مقاله‌ای که این گروه در نشریه Journal of Pharmaceutical Analysis به چاپ رساندند، نوشته‌اند که چگونه این نانوذرات با استفاده از N-ایزوپروپیل آکریل آمید حساس به دما (NIPAm) ساخته شده‌اند.

کوانهونگ ژو از دانشگاه پزشکی جنوبی چین، که نویسنده مسئول این مقاله نیز است، می‌گوید: «اشکال پلیمریزه شده اسیدهای آمینه دارای میل ترکیبی بالایی به پروتئین هستند، بنابراین با افزودن این پلیمرها و تنظیم فرمولاسیون هیدروژل، می‌توانیم میل اتصال پروتئینی آن را افزایش دهید.»

محققان مونومرهای عامل‌دار را از پنج نوع اسید آمینه L به دست آوردند: L-phenylalanine (Phe) و L-leucine (Leu) با زنجیره های جانبی آبگریز، L-گلوتامیک اسید (Glu) با بارهای منفی و L-lysine (Lys). و ال آرژنین (Arg) با بارهای مثبت.

از این میان، نانوذراتی که مونومرهای N-acryloyl-Arg (AArg@NPs) را در خود جای داده بودند، قوی‌ترین و خاص‌ترین میل اتصال به فیبرینوژن را پس از انکوباسیون نشان دادند.

یافته‌های این تیم می‌تواند به تحقیق و توسعه بیشتر AArg@NPs به‌عنوان یک معرف ترکیب انتخابی فیبرینوژن  منجر شود که می‌تواند برای تولید دارو استفاده شود.

ژو می‌گوید: «نانوذرات ما معرف‌های غیرزیستی اتصال انتخابی با پروتئین هستند که از معرف‌های زیستی قوی‌تر و اقتصادی‌تر هستند. آن‌ها به طور خاص برای اتصال به فیبرینوژن سنتز شده‌اند و از این رو کارآمدتر هستند زیرا ظرفیت اتصال بیشتری دارند.»

کنسانتره فیبرینوژن را می‌توان سریع و ایمن به بیماران نیازمند داد. در حال حاضر، این معرف مصنوعی، به تولید ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر کنسانتره فیبرینوژن منجر می‌شود که آن را مقرون به صرفه می‌کند و جان افراد بیشتری را نجات می‌دهد.