کتاب همه‌فن‌حریف، در لیست نامزدهای جایزه جلال

کتاب همه فن حریف نوشته سیدمجتبی قافله‌باشی، سعیدحسین رفیعی و مسعود جلیلوند خسروی در لیست نامزدهای جایزه جلال قرار گرفت. این کتاب که روایتی از توسعه یک فناوری در بخش تجهیزات نانویی است، در بخش مستندنگاری نامزد دریافت جایزه جلال شده است.

برای ساخت این دستگاه عجیب وغریب، تنها چیزی که در دست داشتند چند عکس و چندثانیه فیلم از دستگاه مشابهی در آن طرف دنیا بود. با همین چند عکس و چندثانیه فیلم باید می فهمیدند محفظه انفجار و نحوه ورود سیم به آن را چطور بسازند؛ چه مکانیزمی برای جداسازی نانومواد به کار گیرند؛ محفظه خلاء را چطور طراحی کنند و منبع تغذیه ولتاژ بالا را چطور؟
گاهی آرزو می کردند ایکاش آقای فیلم‌بردار چند فریم بیشتر فیلم گرفته بود تا شاید چند ماه کمتر سعی وخطا کنند.
ماه‌ها تلاش و شکست، پی در پی گذشت و بالاخره عنوان اولین سازنده دستگاه تولید نانوپودر فلزی را کسب کردند. روزی که سرخوش از این موفقیت، خود را در پایان راه می‌دیدند و منتظر لبخند بازار بودند نمی‌دانستند نه‌فقط از لبخند بازار خبری نیست بلکه جایی که قرار دارند، حتی اول راه هم محسوب نمی‌شود.
روزهایی که گروه ۴-۵ نفره‌شان در بن‌بست آن بازار و چالش این فناوری، کاسه‌ی چه‌کنم دست گرفته بود، هیچکدام فکر نمی‌کردند روز خواهد رسید که شرکت ۴۰-۵۰‌ نفره‌شان یک‌روز دست‌به‌کار حل بحران آب تهران می‌شود و روزی دیگر کاهش مصرف سوخت کشتی‌های قاره‌پیما را هدف‌گیری می‌کند. یک‌روز سراغ آرسنیک‌زدایی از آب می‌رود و روز دیگر به‌سراغ بهینه‌سازی در پالایشگاه‌های نفت. روزی از بازار قاره‌ی سبز یورو خواهد گرفت و روزی دیگر از سرزمین چین و ‌ما‌چین، یوآن.
این ماجرای هزار تو، داستان همه‌فن‌حریفی است که میدان‌‌داری میدان‌های سخت را قبل از ۲۰ سالگی در جبهه‌های جنگ شروع کرده و حالا در میان‌سالی، میدان‌‌دار نبرد در جبهه‌ی فناوری و بازار شده است.