صندلی‌های خودرو با مواد نانویی تولید می‌شوند

شرکت فرابین فرایند شریف محلول پلی‌یورتان حاوی نانوذرات جهت تولید فوم سرد صندلی خودرو با مانایی فشاری در محدوده استاندارد خودروسازی تولید کرده است.

محمد شیواپور، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرابین فرایند شریف در مورد این فناوری می‌گوید: «برای تولید صندلی خودرو، سپر، و برخی از تزئینات داخلی خودرو از ترکیبات پلی‌یورتان استفاده می‌شود. این ماده متشکل از دو جز اصلی است که یکی از آن‌ها ایزوسیانات است. تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) یکی از انواع ایزوسیانات‌ مورد استفاده در صنایع مختلف است که در صنعت خودروسازی، استفاده از این نوع ایزوسیانات ممنوع است. هر چند در صنایع دیگر نظیر مبلمان این نوع ایزوسیانات قابل استفاده می‌باشد. حذف TDI از ایزوسیانات موجب آسیب به خواص محصول نهایی یعنی فوم در صندلی خودرو می‌شود.»
عضو هیئت‌مدیره شرکت فرابین فرایند شریف می‌افزاید: «شرکت فرابین فرایند شریف نوعی پیش‌پلیمر با فناوری‌نانو طراحی و تولید کرده است که بی‌نیاز از TDI بوده و با استفاده از آن می‌توان صندلی‌های خودرو را با استانداردهای PSA صنعت خودروسازی تولید کرد. از آنجایی که ایزوسیانات‌ مصرفی در خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی کشور به‌صورت وارداتی تامین می‌شود، این فناوری جدید می‌تواند تا ۴۰ درصد ارزبری را در بخش واردات مواد اولیه تولید فوم در این صنعت کاهش دهد.»
این دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع می‌گوید: «این پلی‌یورتان تقویت‌شده با فناوری‌نانو در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده و تاییدات آزمایشگاهی را اخذ نموده است. همچنین قرارداد تضمین خرید نیز با شرکت سایپا به امضا رسیده است و در حال حاضر تست در خطوط تولید در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال این تست‌ها نیز به اتمام برسد.»