ترکیب نانوذرات و آنتی‌بیوتیک برای غلبه بر مقاومت آنتی‌بیوتیکی

محققان استرالیایی راه جدیدی برای مبارزه با “ابر باکتری‌ها” پیدا کردند. آن‌ها با ترکیب نانوذرات و آنتی‌بیوتیک‌ها راهبردی برای غلبه بر مقاومت آنتی‌بیوتیکی ارائه کردند.

دانشمندان استرالیایی یک راه بالقوه جدید برای شکست روند رو به رشد “ابر میکروب‌ها” که مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌کنند، ارائه کرده‌اند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه موناش گفته‌اند نتایج آن‌ها کمک مهمی به توسعه فناوری مقابله با میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک می‌کند. یافته‌های آن‌ها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

مقاومت ضدمیکروبی زمانی اتفاق می‌افتد که پاتوژن‌هایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها در طول زمان جهش می‌یابند و دیگر به داروها پاسخ نمی‌دهند، به این معنی که درمان عفونت‌ها به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

هسینهوی شن، بیوشیمیست از گروه علوم و مهندسی مواد دانشگاه موناش، گفت که این تیم دریافته است که ذرات بسیار ریز، معروف به نانوذرات (NPs)، همراه با آنتی‌بیوتیک‌ها، در کشتن ابرمیکروب‌ها مؤثر بوده‌اند.

شن گفت که درمان‌های پلی‌تراپی مبتنی بر نانوذرات می‌توانند غشای خارجی ابر میکروب‌ها را مختل کنند و بنابراین یک جایگزین بهبودیافته برای استفاده مرسوم از بارگذاری آنتی‌بیوتیک در نانوذرات لیپیدی ارائه می‌دهند.

شن، با پیش‌بینی اینکه استفاده ترکیبی از نانوذرات و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند موجب کاهش مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود، گفت: «برای مدت طولانی نانوذرات به‌عنوان حامل‌های ضدمیکروبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما استفاده از آن‌ها در درمان‌های پلی‌تراپی با آنتی‌بیوتیک‌ها به منظور غلبه بر مقاومت ضدمیکروبی نادیده گرفته شده است.»

او گفت: «به‌جای جستجوی آنتی‌بیوتیک‌های جدید برای مقابله با ابر میکروب‌ها، می‌توانیم از رویکرد نانوفناورانه برای کاهش دوز مصرفی آنتی‌بیوتیک استفاده کنیم و به طور مؤثر ارگانیسم‌های مقاوم به چند دارو را از بین ببریم».

نیاز به یافتن جایگزین‌های مناسب برای آنتی‌بیوتیک‌های معمولی به یک اولویت مهم‌ برای جامعه پزشکی جهانی تبدیل شده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داده است که در ۳۰ سال گذشته هیچ آنتی‌بیوتیک جدیدی کشف نشده است، به این معنی که آنتی‌بیوتیک‌های فعلی، باید با تجمع روزافزون ابر میکروب‌ها مبارزه کنند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بدون دستیابی به موفقیت در این مبارزه، افراد بیشتری به‌دلیل عفونت‌های اولیه با میکروب‌های جدید مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها جان خود را از دست خواهند داد.