ثبت پتنت سامانه رهایش نانویی در آمریکا و چین

شرکت ان‌فور فارما (N4 Pharma) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه داروسازی می گوید که فناوری Nuvec این شرکت در آمریکا و چین به صورت پتنتی به ثبت رسیده است.

این شرکت به تازگی اعلام کرده است که سیستم تحویل Nuvec آن‌ها برای تولید دارو و واکسن‌ ضدسرطان به صورت پتنتی به ثبت رسیده است. این فناوری یک سامانه رهایش غیرویروسی است که از آن می‌توان برای ساخت واکسن‌ و درمان سرطان استفاده نمود. Nuvec مبتنی بر نانوذرات سیلیکا بوده و دارای پتانسیل بالایی برای کمک به بهبود داروهای ایمنی درمانی سرطان است. این فناوری قادر است اثربخشی واکسن‌های ویروسی را نیز بهبود دهد.

این شرکت داروسازی فهرست شده در AIM گفت که پتنت ثبت شده در آمریکا به طور خاص فرمولاسیون نانوذرات ساخته شده با استفاده از روش‌های مختلف توسعه داده شده توسط این شرکت را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این شرکت گفت که فناوری Nuvec در دانشگاه کوئینزلند توسعه یافته و لیسانس استفاده از آن از سوی این دانشگاه در اختیار ان‌فور فارما قرار گرفته است. این دانشگاه همچنین برای یک پتنت دیگر در این حوزه مستقل از فرآیند تولید، درخواست ثبت در آمریکا را ارائه خواهد کرد و این کار در ژاپن، اروپا، چین و استرالیا نیز انجام خواهد شد.

این شرکت اعلام کرد که حقوق انحصاری جهانی استفاده از Nuvec برای استفاده های درمانی در انسان و حیوانات در سراسر جهان را دارد.

نایجل تئوبالد مدیر اجرایی ان‌فور فارما گفت: «اعطای حق ثبت این پتنت نانوذره‌ای فرآیند تولید، به حفظ مالکیت فکری قوی در مناطق کلیدی در سراسر جهان کمک می‌کند، که یک جزء حیاتی برای توسعه کسب و کار است.»

نانوذرات سیلیکای Nuvec دارای سطحی با ساختار غیرمنظم سوزنی شکل است که روی آن پلی‌اتیلن‌‌ایمین قرار داده شده‌ است. این سطح می‌تواند از اسیدهای نوکلئیک نظیر mRNA و DNA محافظت کند. زمانی که این ساختار به درون سلول برسد، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال نماید. Nuvec یک یاری‌دهنده طبیعی است به این معنا که تعداد زیادی از آنتی‌ژن‌های موجود در سلول را جذب می‌کند و موجب فعال شدن سلول‌های T می‌شود که تجمع این سلول‌ها منجر به افزایش سطح پاسخ ایمنی بدن علیه بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود. بعد از وارد شدن Nuvec به بدن، بدن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد به طوری که حتی در دوزهای بالا نیز اثرات سمی دیده نشده‌ است. آزمون‌‌های انجام شده در محیط آزمایشگاهی نشان داده است که Nuvec بعد از تزریق به بدن در محل تزریق باقی مانده و به کبد منتقل نمی‌شود در حالی که سامانه‌های لیپیدی به سرعت به کبد منتقل می‌شود. این فناوری را می‌توان در مقیاس انبوه تولید کرد و این کار با استفاده از فناوری‌های موجود در شرکت‌ها انجام می‌شود.