توسعه نانوواکسن ضدآنفولانزا به شکل اسپری بینی

نتایج یافته‌های محققان نشان داد که اسپری بینی حاوی نانوذرات، موش‌ها را در برابر بسیاری از گونه‌های آنفولانزا محافظت می‌کند.

بررسی‌های انجام شده در دانشگاه ایالتی جورجیا نشان می‌دهد که واکسن آنفولانزایی که آن‌ها با نانوذرات توسعه داده و از طریق بینی وارد بدن کردند پاسخ ایمنی قوی در بدن ایجاد می‌کند. این واکسن محافظت قوی در برابر گونه‌های مختلف ویروس آنفلوانزا ارائه می‌کند.

واکسن داخل بینی به پاسخ های ایمنی چند وجهی کمک کرد و منجر به محافظت متقابل قوی در برابر آنفولانزا در موش شد. این واکسن از نانوذرات PEI-HA/CpG تشکیل شده است. PEI (پلی اتیلن ایمین)، یک سیستم انتقال قوی و همه کاره بوده و می‌تواند به‌طور همزمان آنتی‌ژن‌ها (هماگلوتینین، HA) را که باعث ایجاد پاسخ ایمنی در بدن می‌شود و ادجوانت‌هایی (CpG) که پاسخ ایمنی بدن به آنتی‌ژن را برای تقویت ایمنی بهینه افزایش می‌دهد، حمل کند.

این پاسخ‌های ایمنی جامع و محافظت‌کننده متقابل طولانی مدت بوده و در طول شش‌ماه پس از ایمن‌‌سازی، دفاع از ویروس آنفولانزا را نشان می‌دهد.

واکسیناسیون داخل بینی یک روش ایده‌آل برای بیماری‌های عفونی تنفسی مانند آنفولانزا است. واکسن‌های آنفلوانزای فصلی معمولاً پاسخ‌های ایمنی محدودی را ایجاد می‌کنند که به سرعت اثر آن‌ها کاهش می‌یابد، که باعث می‌شود افراد در برابر سویه‌های جدید آنفولانزا آسیب‌پذیر شوند. پیشرفت در فناوری واکسن آنفولانزا برای محافظت در برابر طیف گسترده‌ای از ویروس‌های آنفولانزا مورد نیاز است. واکسیناسیون داخل بینی می‌تواند با جلوگیری از عفونت آنفلوانزا در درگاه ورود ویروس، پاسخ‌های ایمنی موضعی مخاطی را بهبود بخشد.

در ویروس آنفولانزا، HA پروتئینی است که نقش مهمی در مراحل اولیه عفونت ویروس ایفا می‌کند. آنفلوانزا HA دارای ناحیه سر و ناحیه ساقه است. واکسن‌های فعلی آنفولانزا پاسخ‌های ایمنی را علیه سر HA ایجاد می‌کنند، اما این ناحیه سر بسیار متغیر است و باعث کاهش کارایی در برابر سویه‌های مختلف می‌شود.

آنتی‌ژن‌های پروتئینی که به صورت داخل بینی تجویز می‌شوند معمولا کمتر قادر به تحریک پاسخ ایمنی هستند، بنابراین برای داشتن واکسن‌های داخل بینی بسیار کارآمد به ادجوانت‌ها نیاز است. ادجوانت‌هایی مانند CpG می‌توانند پاسخ‌های ایمنی را تقویت کرده، بنابراین قدرت و وسعت حفاظت را بهبود می‌بخشند.

بائوژونگ وانگ، نویسنده مسئول این مطالعه و استاد مؤسسه علوم زیست پزشکی در دانشگاه ایالتی جورجیا، می‌گوید: «نانوذرات PEI-HA/CpG پتانسیل خوبی به‌عنوان نامزد واکسن آنفولانزای محافظ متقابل نشان می‌دهند. ترکیب PEI و CpG در گروه نانوذرات PEI-HA/CpG به پاسخ‌های ایمنی چندوجهی کمک کرده و منجر به محافظت متقابل شدید می‌شود. ادغام CpG و آنتی ژن‌ها در همان نانوذره پاسخ‌های ایمنی سلولی را افزایش داده است. نتایج ما نشان داد که نانوذرات به‌طور قابل توجهی ایمنی‌زایی HA یا توانایی برانگیختن پاسخ ایمنی را افزایش داده و محافظت متقاطع در برابر گونه‌های مختلف ویروس آنفولانزا را فراهم می‌کند.»

با این حال، چالش‌هایی برای تحقیق و توسعه موفق واکسن‌های نانوذراتی وجود دارد. اگرچه هیچ عارضه جانبی آشکاری در این مطالعه مشاهده نشد، ارزیابی ایمنی جامع تری از سیستم کمکی نانوذرات قبل از آزمایشات بالینی مورد نیاز است.