قطره آهن فروزومال، دندان کودکان را سیاه نمی‌کند

رئیس هیئت‌مدیره شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار دلیل سیاه نشدن دندان کودکان بعد از استفاده از قطره آهن فروزومال را فرمولاسیون نانویی این محصول می‌داند.

شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار یکی از شرکت‌های فعال در حوزه داروهای گیاهی است که محصولات متعددی را تولید و به بازار عرضه کرده است. این شرکت در لیست محصولات خود، نانومحصولاتی از جمله قطره آهن فروزومال را دارد.

دکتر مسعود سعیدی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار می‌گوید: «این شرکت در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و تولیدات خود را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرده است. تاکنون ما بیش از ۱۰۰ محصول گیاهی و مکمل را تولید و به بازار عرضه کرده‌ایم. ما در منطقه شرق کشور یک شرکت منحصر به فرد هستیم چرا که هم خط تولید پودر و هم خط تولید قطره های خوراکی و شربت‌ها را داریم. همچنین محصولات مربوط به کرم را نیز در سبد تولید خود داریم.  در ابتدای کار ما داروهای گیاهی را در اولویت تولید قرار دادیم و بعد هم داروهای شیمیایی را به فرآیند توسعه اضافه کردیم.»

دکتر سعیدی می‌افزاید: «البته ما در حال حاضر محصولات گیاهی را به بازار عرضه می‌کنیم و در آینده نزدیک ترکیبات شیمیایی نیز به این لیست اضافه خواهد شد. در بخش فراورده‌های گیاهی تقریبا ۵۰ قلم دارو داریم که به بازار عرضه شده است. انتخاب این داروها نیز براساس نیاز بازار بوده است. برای بخش کودکان انواع داروهای سرماخوردگی به شکل شربت داریم. یک شربت دارویی گیاهی ضدویروس داریم که قبل از کرونا تولید و عرضه کرده‌ایم که در دوران کرونا بسیار پر فروش بوده است.»

رئیس هیئت مدیره شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار  درباره محصولات نانویی این شرکت می‌گوید: «در قسمت مکمل‌ها، محصولات مختلفی داریم به ویژه در بخش کودکان مکمل‌های متعددی داریم. از جمله این محصولات، قطره آهن است. کودکان بعد از هفت ماهگی نیاز به مکمل آهن دارند زیرا شیر مادر آهن کافی برای تامین نیاز کودکان بعد از ۷ ماهگی ندارند. به صورت رایج از ترکیبات سولفات آهن استفاده می‌شود که عوارض جانبی متعددی دارد. سیاهی دندان، ایجاد مشکلات گوارشی و یبوست از جمله عوارض ناخواسته قطره‌های آهن رایج در بازار است. ما در این محصول جدید از ساختاری به نام آهن لیپوزومال استفاده کرده‌ایم. در این محصول که با نام تجاری فروزومال وارد بازار شده است، آهن درون غشاء فسفولیپیدی محاط شده است که از تماس با دندان جلوگیری می‌کند در نهایت سیاهی دندان رخ نمی‌دهد. از آنجایی که در این محصول آهن درون ساختار فسفولیپیدی محصور شده، در بدن واکنش ناخواسته نمی‌دهد، به خوبی جذب شده و طعم بد نمی‌دهد. در واقع ساختار نانویی موجب شده تا این قطره آهن مشکلات قطر‌‌ه‌های رایج را نداشته باشد. در حال حاضر قطره‌های آهن ۷ و ۱۰ میلی‌گرمی تولید می‌شود که به زودی قطره‌های آهن ۱۵ میلی‌گرمی نیز تولید و عرضه خواهد شد. »

وی در باره محصولات آتی این شرکت گفت: «علاوه براین، به‌دنبال تولید کپسول‌های حاوی آهن فروزومال هستیم که امیدواریم تا پایان سال این کپسول‌ها را نیز وارد بازار کنیم. این کپسول‌های مکمل آهن نیز موجب مشکلات گوارشی نمی شود و به دلیل فرمولاسیون نانویی که دارد عوارض مکمل‌های رایج در بازار را ندارد. همچنین قطره فروزومال به همراه ویتامین A و D را نیز در دست توسعه داریم. بنابراین در بخش نانومحصولات مکمل آهن ما ۸ محصول را توسعه داده‌ایم.»