قرارداد با یک شرکت دارویی برای توسعه نانودارو

نانوفورم (Nanoform) یکی از تولیدکنندگان نانوذرات دارویی در فنلاند است. این شرکت قراردادی برای با شرکت تارگ‌تکس ( TargTex) برای توسعه یک نانودارو امضا کرده است. این قرارداد به دنبال موفقیت فرمولاسیون یکی از فناوری‌های دارویی نانوفورم امضا شده است.

این قرارداد برای توسعه بالینی داروی گلیوبلاستومای چند شکلی تارگ‌تکس تدارک دیده شده است. این برنامه همکاری مشترک با مرحله aPoP (اثبات فرآیند) شروع می‌شود.

مرحله اثبات فرآیند دنبال یک مطالعه موفقیت‌آمیز PoC (اثبات مفهوم) طراحی شده است که در آن فرمول هیدروژل توسعه‌یافته توسط نانوفرم (نانوذرات مبتنی بر فناوری CESS®۲) افزایش پنج برابری بار دارو را در مقایسه با روش پیشین، امکان‌پذیر کرده است. کوچک‌سازی سیال فوق بحرانی، روشی نوین در مهندسی ذرات دارویی است که در آن تبلور مجدد ذرات با استفاده از دی‌اکسیدکربن فوق‌بحرانی و از طریق ترمودینامیک کنترل می‌شود. CESS منحصربه‌‌فرد بوده چرا که بیشتر از هر پلتفورم فوق‌بحرانی رایجی در دسترس است. تمامی ذراتی که با استفاده از این روش شرکت نانوفورم مورد پردازش قرار گرفته‌اند، اندازه‌ای کوچک‌تر و یک‌دست‌تر از ذراتی دارند که با روش‌های دیگر تولید شده‌اند.

تارگ‌تکس یک شرکت زیست‌فناوری اروپایی، در حال توسعه یک محصول دارویی مبتنی بر هیدروژل برای درمان گلیوبلاستوما مولتی‌فرم (GBM) است. هر سال از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۳ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. GBM تهاجمی‌ترین نوع سرطان است که در مغز ایجاد می‌شود و هنوز هیچ درمان موثری برای این بیماری کشنده وجود ندارد. کاندیدای داروی تارگ‌تکس قبلاً در مدل‌های حیوانی کارایی خود را نشان داده است.

ارزش پروژه‌های GMP و غیر GMP (PoP) بر اساس مدل کسب‌وکار نانوفورم، نیم تا ۱۰ میلیون یورو برای هر پروژه GMP و ۰٫۰۵ تا ۰٫۵ میلیون یورو برای هر پروژه غیر GMP است.

کریستین جونز، مدیر ارشد اجرایی نانوفرم، اظهار داشت: «خوشحالیم که پیشرفت موفقیت‌آمیز در PoP و GMP برنامه GBM تارگ‌تکس را اعلام کنیم. ما خوشحالیم که با استفاده از فناوری اختصاصی و تخصص فرمولاسیون خود، نقشی کلیدی در توسعه این فرمولاسیون منحصربفرد ایفا کرده‌ایم که تحویل داروی مؤثری را امکان‌پذیر کرده است و امیدی را برای بیماران سرطان مغز در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد.»