از سیر تا پیاز مسیر توسعه‌ای یک شرکت سوئدی حوزه نانوباتری

شرکت سوئدی فب‌تودی مسیر یک دهه‌ای برای توسعه باتری‌های نانویی را طی کرده و در این مسیر به حدی موفق بوده که یک شرکت فرعی نیز از کنار این شرکت تاسیس شده است.

افزایش عملکرد باتری‌ها یکی از چالش‌های اصلی در صنعت خودروهای الکتریکی است زیرا هدف این صنعت افزایش برد خودروهای الکتریکی، کاهش وابستگی به نفت و افزایش مسافت طی شده توسط این خودروها است. گرافن ماده‌ای پیشرو در نظر گرفته شده است که می‌تواند ظرفیت، زمان شارژ، ایمنی و سایر جنبه‌های فناوری‌های مختلف باتری را بهبود بخشد. شرکت فب‌تودی (Fab 2D) پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه باتری گرافن به دست آورده است.

این شرکت سوئدی در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یک اسپین آف از دانشگاه میدسوئد در سوئد تأسیس شد. این شرکت پلاکت‌های گرافنی را با استفاده از گرافیت Woxna Graphite (متعلق به شرکت کانادایی Flinders Resources) تولید می‌کند. شرکت فب‌تودی در سال ۲۰۱۵ بودجه خطرپذیری را از Miun Venture دریافت کرد.

در ژوئن ۲۰۲۰، شرکت فب‌تودی انتشار سهام جدیدی به ارزش تقریبی ۷۰۰۰۰۰ یورو را عرضه کرد. این شرکت اعلام کرد که این سرمایه در درجه اول برای توسعه شرکت و تجاری‌سازی محصولات گرافنی شرکت استفاده می‌شود. انتشار سهام به تعداد محدودی از سرمایه گذاران عرضه شد که این پیشنهاد خرید را از طریق مدیریت اجرایی شرکت یا از طریق G&W Fondkommission دریافت کرده بودند. از طریق این معامله، شرکت فب‌تودی یازده مالک جدید، از جمله شرکت سرمایه‌گذاری Polynom مستقر در مالمو، پیدا کرد.

شرکت فب‌تودی از این سرمایه‌های جدید در درجه اول برای تجاری‌سازی مواد آند باتری تقویت‌شده با گرافن خود استفاده کرد، که از نظر تئوری می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی را در مقایسه با گرافیت، که معمولاً در آند باتری‌های لیتیوم یون امروزی استفاده می‌شود، ۸ برابر افزایش دهد. بخشی از سرمایه جذب شده نیز برای تقویت جایگاه‌های فروش و اجرایی شرکت استفاده می‌شود.

سون فورسبرگ مدیرعامل شرکت فب‌تودی توضیح می‌دهد: «ما پتانسیل بزرگی را در مواد آند مبتنی بر گرافن خود می‌بینیم که اکنون ابزاری برای تجاری سازی آن داریم. در حال حاضر پروژه همکاری خود را با یکی از شرکت‌های بسیار معروف ادامه خواهیم داد تا با همکاری این شرکت، توسعه و تجاری‌سازی نوعی آند باتری کاغذی را توسعه دهیم.»

در سال ۲۰۲۰ این شرکت به‌روزرسانی کرد که کار تحقیق و توسعه باتری‌های گرافن خود را ادامه می‌دهد، اما در این مرحله نمی‌تواند جزئیات جدیدی ارائه دهد.

در سال ۲۰۲۱، این شرکت، شرکت جدیدی به نام گرانود متریالز (Granode Materials) را تأسیس کرد تا روشی برای تولید آند مبتنی بر گرافن جدید برای باتری‌های لیتیوم یونی ایجاد کند. این باتری‌ها با ظرفیت ذخیره‌سازی بهتر، ارزان‌تر و سبک‌تر هستند و جایگزین پایدارتری برای باتری‌های لیتیوم یون امروزی خواهند بود.

گرانود متریالز سرمایه گذاری خود را در سال ۲۰۲۱ دریافت کرد، زمانی که از شرکت فب‌تودی انشعاب یافت. بودجه‌ای برای توسعه محصول و بازاریابی تعیین شده است.

روش تولید گرانود متریالز در ابتدا در دانشگاه مید سوئد توسعه یافت. امید است که این شرکت به زودی جزئیات بیشتری در مورد فناوری و طرح تجاری خود به اشتراک بگذارد.