جذب سرمایه برای توسعه نانوحسگرهای گازی چندکاره

استارت‌آپ اسمارت نانوتیوبز تکنولوژیز با جذب ۲٫۴ میلیون یورو سرمایه از دو شرکت کاتن‌وود تکنولوژیز و دوتک به دنبال تجاری‌سازی نوعی نانوحسگر گازی است که قابلیت شناسایی همزمان چندین گاز را دارد. این نانوحسگرها از حساسیت بالایی برخوردار بوده و قیمت کمی نیز خواهند داشت.

یک استارت‌آپ آلمانی ۲٫۴ میلیون یورو برای تبدیل شدن به تغییردهنده بازی در بازار حسگر گازی دریافت می‌کند. استارت‌آپ اسمارت نانوتیوبز تکنولوژیز (SmartNanotubes Technologies) که تراشه‌های آشکارساز گازی چند کاناله را برای تولید انبوه توسعه داده است، ۲٫۴ میلیون یورو در دور سرمایه‌گذاری سری A جمع‌آوری کرده است. سرمایه‌گذاران اصلی این شرکت، کاتن‌وود تکنولوژیز (Cottonwood Technology Fund) و شرکت دوتک (duotec) هستند.

این استارت‌آپ مستقر در درسدن که توسط ویکتور بزوگلی و بیرته سونیکسن در سال ۲۰۲۰ تأسیس شد، بر اساس فناوری بینی الکترونیکی مشابه مجموعه‌ای از گیرنده‌ها در بینی انسان عمل می‌کند.

آرایه‌های حسگرهای گازی فعلی گران و بزرگ هستند و با حساسیت کم و مصرف انرژی بالا کار می‌کنند. تراشه‌های نانولوله‌های کربنی، نانولوله‌های هوشمند، بسیار حساس، کم‌هزینه، فشرده و کم‌هزینه هستند. این شرکت یک تغییردهنده بازی در بازار حسگرهای گاز است زیرا تراشه‌های آن می‌توانند گازهای متعدد را اندازه گیری کنند در حالی که بیشتر فناوری‌های موجود می‌توانند تنها یک گاز را در یک زمان شناسایی کند.

این پلتفرم بازارهایی از جمله کیفیت محصول در مواد غذایی و کاربردهای پزشکی را هدف قرار داده است. ویکتور بزوگلی گفت: «حوزه‌های دیگر شامل ایمنی و امنیت در حمل‌ونقل، کالاهای مصرفی و تولید از طریق تشخیص زودهنگام و شناسایی ترکیبات آلی فرار (VOCs) و گازهای خطرناک است. علاوه بر این، این حسگر می‌تواند کیفیت هوا را کنترل کند، به‌عنوان مثال در محیط‌های صنعتی مانند اتاق‌های تمیز برای پایش هوا مورد استفاده قرار گیرد.»

بیرته سونیکسن گفت: «شرکت دوتک به‌عنوان یک شریک در بخش تولید الکترونیک بسیار حرفه‌ای است. کاتن‌وود تکنولوژیز، علاوه‌بر تجربه استارت‌آپی که دارد، یک شبکه جهانی از شرکت‌های مرتبط از جمله آسیا و آمریکا را برای ما به ارمغان می‌آورد.»

در دور اولیه قبلی خود، این شرکت از LSI Pre-Seed-Fonds، Technologiegründerfonds Sachsen (TGFS)، TUDAG TU Dresden Aktiengesellschaft و یک سرمایه‌گذار خصوصی حمایت دریافت کرده است.