نتایج امیدوارکننده یک نانوواکسن ضدکرونا روی کودکان و نوجوانان

شرکت نوواواکس از اثربخشی بالای نانوواکسن ضدکرونا خود روی کودکان و نوجوانان خبر داد. این نانوواکسن در کارآزمایی بالینی نتایج بسیار امیدوارکننده ارائه کرده است.

شرکت نوواواکس (Novavax) اعلام کرد که واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر پروتئین نانوذرات نوترکیب آن‌ها، NVX-CoV2373، ایمنی‌زایی را در کودکان ایجاد کرده است. این نتایج از آزمایش فاز III PREVENT-19 به دست آمده است.

بر اساس این یافته‌ها، زمانی که نوع دلتا ویروس کرونا در آمریکا غالب بود، این واکسن اثربخشی کلی ۸۰ درصد را نشان داد. اثربخشی واکسن در گروه‌های سنی نوجوانان و بزرگسالان مشابه بود. علاوه بر این، NVX-CoV2373 اثربخشی ۸۲ درصدی در برابر نوع دلتا داشت.

کارآزمایی تصادفی‌شده، کنترل‌شده با دارونما و ناظر کور، ایمنی‌زایی و اثربخشی NVX-CoV2373 در مقابل دارونما را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. ۲۲۴۷ نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله در ۷۳ مکان مختلف در آمریکا برای این کارآزمایی ثبت نام کردند.

داده‌ها نشان داد که نوجوانانی که دو دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند، پاسخ‌های ایمنی قوی، از جمله پاسخ‌های IgG در برابر پروتئین‌های اسپایک انواع مختلف SARS-CoV-2 داشتند و دو تا سه برابر بیشتر از بزرگسالان بودند.

نتایج ایمنی اولیه نشان داد که واکسن به خوبی در افراد اطفال بدون هیچ گونه علائم ایمنی تحمل می‌شود. پاسخ‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده در کودکان کمتر از پاسخ‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده در کارآزمایی PREVENT-19 در جوانان ۱۸ تا ۲۶ ساله بود.

پاسخ‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده در نوجوانان تقریباً ۱٫۵ برابر بیشتر از بزرگسالان جوان بود و در نتیجه معیارهای تعریف شده توسط سازمان غذا و دارو را برآورده می‌کرد.

فیلیپ دوبوفسکی، مدیر ارشد پزشکی نوواواکس گفت: «ما معتقدیم واکسن نوواواکس با توجه به فناوری پایه پروتئینی که قبلاً در سایر واکسن‌ها استفاده شده و پاسخ‌های مثبتی که در برابر انواع آن نشان داده شده است، فناوری و گزینه متفاوتی را برای این جمعیت جوان‌تر ارائه می‌دهد.»

این شرکت پیش‌بینی می‌کند در سه ماهه اول سال جاری، مواردی را به آژانس‌های نظارتی در سراسر جهان برای اندیکاسیون اطفال (paediatric indication) در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله ارائه کند.

نوواواکس همچنین قصد دارد مطالعات بیشتری را برای تجزیه و تحلیل واکسن در افراد جوان در سراسر جهان در طول سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز کند.

در دسامبر سال گذشته، این شرکت گزارش داد که دو دوز NVX-CoV2373 پاسخ‌های ایمنی متقاطع را در برابر Omicron و انواع دیگر نشان داده است.