دستگاه قابل حمل برای تشخیص آفت‌کش‌ها در نمونه‌های غذایی و محیطی

یک محقق عمانی و همکارانش یک دستگاه قابل حمل برای آزمایش میزان آفت‌کش‌ها در نمونه‌های غذایی و محیطی ساخته‌اند که ارزیابی کیفیت میوه‌ها و سبزیجات کشت شده در مزارع این کشور را آسان می‌کند.

این پروژه تحقیقاتی با عنوان “A novel and selective multi-emission chemiluminescence system for the quantification of deltamethrin in food samples” توسط ایمان آل یحیایی از دانشگاه سلطان قابوس انجام شد و در میان ۱۳ پروژه برنده هشتمین جایزه ملی تحقیقاتی قرار گرفت که توسط وزارت آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری عمان تدارک دیده شده است. این پروژه در حوزه فرهنگی، اجتماعی و علوم پایه در شاخه پژوهشگر جوان جایزه دریافت کرد.

برای این پروژه تحقیقاتی، ایمان آل یحیایی و تیمش با ایجاد یک سیستم نورتابی شیمیایی جدید، قوی و قدرتمند که منجر به پیک انتشار چندگانه برای تعیین انتخابی دلتامترین (DM) می‌شود، یک دستگاه قابل حمل برای آزمایش آفت‌کش‌ها در نمونه‌های محیطی و مواد غذایی تولید کردند. این سیستم بر اساس اثر تقویت‌کننده پلی فسفات‌ها (PP) بر روی نقاط کوانتومی کربنی (GQDs) و واکنش CL پرمنگنات پتاسیم ساخته شده است.

ایمان آل یحیایی گفت: «باید به محصولات مختلف داخلی و وارداتی در بازار توجه ویژه شود تا از کیفیت این محصولات و ارزش غذایی آن‌ها اطمینان حاصل شود. برخی از این محصولات با نام مواد غذایی ارگانیک در بازار عرضه می‌شوند و با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می رسند. تلاش‌های زیادی برای تجزیه و تحلیل مواد غذایی انجام شده است و دولت‌ها و شهروندان، به‌ویژه کشاورزان، ممکن است با چالش‌های متعددی در تجزیه و تحلیل نمونه‌های مختلف غذا چه به منظور نظارت و چه برای دریافت گواهی‌های مورد نیاز مواجه شوند.»

وی افزود: «نیاز کشاورزان برای انتقال محصولات خود با فواصل طولانی به آزمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند منجر به فساد مواد غذایی و کاهش سود آنها شود».

علاوه بر این، برای نظارت بر کیفیت غذا، حمل کامل محصولات میوه و سبزی از مزارع عمان، منجر به فشار زیادی بر دولت می شود که به معنای صرف هزینه های زیادی برای تهیه ابزارآلات مورد نیاز، تکنسین‌های متخصص و افزایش هزینه آنالیز و زمان مورد نیاز برای انجام آزمایش است.»

این مطالعه برای کاهش هزینه شهروندان و همچنین دولت با استقرار یک دستگاه تحلیلی قابل حمل به عنوان روشی جایگزین برای آنالیز آفت‌کش‌ها در نمونه‌های غذایی و محیطی انجام شده است. همچنین می‌تواند دولت را در نظارت بر کیفیت غذا با انجام آنالیز در محل با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان و کاهش فشار روی آزمایشگاه ها تسهیل کند.

این روش با موفقیت بر روی آب میوه‌های مختلف جمع آوری شده از بازارهای محلی اعمال شد. نتایج بسیار امیدوارکننده بود و همه نمونه‌ها عاری از DM بودند. چنین نتایج مثبتی باعث افزایش اعتماد مشتریان به کیفیت محصولات عرضه شده در بازارهای داخلی می‌شود.

این پروژه تحقیقاتی توسط ایمان آل یحیایی، دکتر حیدر اللواتی و دکتر جواد حسن زاده انجام شده است. نتایج این کار در مجله Sensors and Actuators B: Chemical منتشر شده است.

ایمان در خصوص برنده شدن خود اظهار داشت: «دریافت جایزه ملی پژوهشی که توسط وزارت آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری اعطا شده یک افتخار است. این جایزه برای من بسیار مهم است و نقطه عطف مهمی در زندگی من است و من را تشویق می‌کند تا تلاش بیشتری انجام دهم و امیدوارم در آینده به بهترین شکل ممکن این کار را ادامه دهم.»