دریافت حمایت مالی برای ساخت دستگاه تشخیص ذرات سمی

یکی از محققان دانشگاه صنعتی لارنس برای توسعه فناوری جدیدی با پتانسیل شناسایی ذرات سمی در هوا حمایت مالی دریافت کرده است. او پیش از این شرکت نوپایی برای تجاری‌سازی دستاوردهای خود تاسیس کرده است.

هائو جیانگ، استادیار مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه صنعتی لارنس می‌خواهد با استفاده از این بودجه، دستگاه کوچکی بسازد تا مردم بتوانند آن را بپوشند تا خود را ایمن نگه دارند.

جیانگ قبلاً فناوری‌های مختلفی را بر روی دستگاه‌های نمایشگر تصویر رنگی ساختاری ثبت اختراع کرده بود و یک شرکت نانویی نوپا را تأسیس کرده است. او در سال ۲۰۱۹ پس از بورسیه‌های تحقیقاتی فوق دکترا در دانشگاه سیمون فریزر و دانشگاه ویکتوریا در کانادا به دانشگاه صنعتی لارنس پیوست.

این حمایت مالی از طریق برنامه کمک مالی دو ساله نزدیک به ۲۰۰۰۰۰ دلار تامین شده که توسط بنیاد ملی علوم به جیانگ اعطا شده است. دستگاهی که در حال توسعه است یک «ابزار اندازه‌گیری نانوذرات» است که از لیزر و سایر فناوری‌های نانو برای شناسایی ذرات آئروسل کوچک‌تر از ۱۰۰ نانومتر، استفاده می‌کند.

این ذرات بسیار ریز می‌توانند شامل سموم خارج شده از سیگارهای الکترونیکی یا حتی دود ناشی از آتش سوزی‌های جنگلی و سوزاندن سوخت‌های فسیلی باشند.

جیانگ گفت: «برخی ذرات می‌توانند خطرات بسیار شدیدی برای سلامتی ایجاد کنند. از آنجایی که آنها بسیار کوچک هستند، مستقیماً به داخل ریه‌ها نفوذ می‌کنند.»

این دستگاه اندازه‌گیری نانوذرات می‌تواند یک پرتو لیزر را در یک منطقه بسیار کوچک متمرکز کند تا حضور ذرات معلق در هوا را آشکار کند.

جیانگ توضیح داد: «نانو ساختارها می‌توانند نور را به هر شکلی که می‌خواهید دستکاری کنند. ما نور لیزر را روی نقطه‌ای بسیار کوچک متمرکز می‌کنیم که آن را «هات‌اسپات» می‌نامیم و این نقاط حساس حساسیت را افزایش می‌دهند به طوری که حتی اگر یک نانوذره بسیار کوچک از آن عبور کند، یک سیگنال بزرگ ایجاد می‌کند.»

دکترای او تحقیقات روی نانوزیست‌حسگرهایی بود که می‌توانند سرطان‌های خون و ریه را تشخیص دهند. جیانگ در حال حاضر سه کلاس در طول ترم بهار برای برنامه مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه صنعتی لارنس تدریس می‌کند، از جمله دوره‌های کارشناسی در مورد ابزار دقیق زیستی و دستگاه‌های پزشکی، و یک کلاس موضوعی ویژه در مورد میکروکنترلرها و حسگرهای زیست پزشکی را تدریس می‌کند.

برای کار روی ابزار اندازه‌گیری نانوذرات، این کمک هزینه یک دانشجوی فارغ‌التحصیل تمام وقت را برای کمک به جیانگ در تحقیقاتش تأمین می‌کند. سه دانشجوی کارشناسی نیز همراه وی خواهند بود.

یاون لی، رئیس دپارتمان مهندسی زیست پزشکی دانشگاه صنعتی لارنس، با کار جیانگ آشناست و گفت که پروژه او بسیار نویدبخش است.

حسگر پیشنهاد شده توسط دکتر جیانگ به‌طور بالقوه می‌تواند یک فناوری پیشگامانه برای مطالعه پاسخ نوری ذرات معلق در اندازه نانو باشد و می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای در تشخیص ذرات بسیار ریز آئروسل از منابع مختلف مانند یک محیط سمی داشته باشد.