سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپی برای تجاری‌سازی گرافن

دولت بریتانیا و یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر روی یک استارت آپ مستقر در کمبریج با هدف تجاری‌سازی گرافن در دستگاه‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری مشترک انجام داده‌است.

شرکت پاراگراف (Paragraf) که از دانشگاه کمبریج نشات گرفته است، مواد گرافن را با ضخامت یک اتم توسعه داده که می‌تواند در طیف وسیعی از دستگاه‌های پزشکی، الکترونیکی و حوزه انرژی استفاده شود. گرافن توسط دانشمندان و مهندسان به دلیل خواص خارق‌العاده‌اش، از رسانایی بالا گرفته تا استحکام و انعطاف‌پذیری مورد تحسین قرار گرفته است.

شرکت پاراگراف از این ماده استفاده می‌کند، تا محصولات بسیار سریع‌تر و کارآمدتر کار کنند. در حال حاضر  این ماده توسط محققان آزمایشگاه تحقیقاتی فیزیک ذرات اروپایی CERN در سوئیس و توسط شرکت‌هایی مانند رولز رویس استفاده می‌شود.

پاراگراف ادعا می‌کند که اولین شرکتی است که فناوری مقیاس‌پذیر را برای تولید انبوه گرافن برای صنعت نیمه‌هادی توسعه داده است. این شرکت ۶۰ میلیون دلار برای کمک به ایجاد عملیات تجاری‌سازی گرافن در سراسر جهان در سال جاری جمع آوری کرده است. در میان سرمایه‌گذاران جدید می‌توان به طرح صندوق آینده دولت بریتانیا اشاره کرد. یکی از سرمایه‌گذاران پاراگراف، شرکت In-Q-Tel است، شرکتی که به دنبال شناسایی فرصت‌ها و سرمایه گذاری در شرکت‌هایی است که فناوری‌های پیشرفته‌ای را توسعه می‌دهند و می‌توانند به منافع امنیت ملی آمریکا کمک کنند. سرمایه‌گذاران پیشین شرکت پاراگراف شرکت‌هایی نظیر Molten Ventures هستند. ارزش این شرکت پس از این دوره مالی حدود ۱۷۰ میلیون دلار خواهد بود.

سیمون توماس، مدیر اجرایی پاراگراف گفت: «سازندگان و توسعه‌دهندگان ادوات الکترونیک برای اولین بار می‌توانند از دستگاه‌های الکترونیکی مبتنی بر گرافن کم مصرف و با کارایی بالا استفاده کنند.»

گرافن ماده‌ای است که صنعت میکروالکترونیک را به فراتر از نیمه هادی‌های معمولی سوق می‌دهد. در آینده قابل پیش‌بینی، تولیدکنندگان با حجم بالا می‌توانند از تراشه‌های پاراگراف استفاده کنند که عملکرد بسیار بهتری را با مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به هر دستگاه مبتنی بر سیلیکون ارائه می‌دهند.

سیمون توماس به استفاده از گرافن در بازارهای خودرو، پزشکی، هوافضا، مخابرات، محاسبات و سایر بازارها اشاره کرد. این بودجه به پاراگراف امکان می‌دهد تا فروش خود را در آمریکا، آسیا و سراسر اروپا افزایش دهد.

توماس گفت: «چالش گرافن چگونگی تبدیل آن به یک قالب قابل استفاده بوده است. ما گرافن را تولید می‌کنیم و سپس دستگاه‌ها را از گرافن می‌سازیم. همه اینها در داخل شرکت است، ما توانایی تولیدی داریم که از تولید مواد تا تحویل محصول نهایی به صورت زنجیره است.»

پاراگراف یک حسگر میدان مغناطیسی با استفاده از موادی ایجاد کرده است که می‌توان آن را روی دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ و خودرو نصب کرد، که از آن‌ها برای اطلاع راننده از سرعت حرکت خودرو یا حتی بسته شدن کمربند ایمنی استفاده می‌کند. این بدان معناست که حساسیت حسگر به دلیل وجود گرافن بسیار بالا است.

این شرکت همچنین در حال توسعه یک حسگر زیستی است که با توجه به ماهیت رسانایی گرافن، امکان آزمایش تقریباً فوری کووید-۱۹ را دارد.