کنسرسیومی برای استفاده از نانوذرات در ارتقاء اثرات رادیوتراپی روی تومور

دبلیو‌پی‌دی فارماکیوتیکالز (WPD Pharmaceuticals) توافق‌نامه کنسرسیومی را برای پروژه EuroNanoMed امضا کرد. هدف این تیم تحقیقاتی بهینه‌سازی اثرات رادیوتراپی تومورهای مغزی است.

دبلیو‌پی‌دی فارماکیوتیکالز یک شرکت داروسازی در مرحله بالینی، به تازگی اعلام کرده است که نسخه نهایی قرارداد کنسرسیوم امضا شده مرتبط با پروژه EuroNanoMed را دریافت کرده است. این کنسرسیوم پتانسیل نانوذرات AGuIX® در به حداکثر رساندن کارایی رادیوتراپی را بررسی خواهد کرد و دو ترکیب از ترکیبات WPD  به طور خاص برای بازگرداندن حساسیت سلول‌های GBM به رادیوتراپیرا بررسی خواهد کرد.

این کنسرسیوم توسط دکتر موریل باربری-هیوب از مرکز تحقیقات کنترل خودکار (CRAN)، یک واحد تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه لورن و مرکز تحقیقات علمی ملی فرانسه (CNRS)  هدایت می‌شود. وی از سوی پروژه EuroNanoMed III (پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه فناوری نوآورانه اروپایی در نانوپزشکی) حمایت مالی می‌شود. باربری هیوب برای انجام پروژه Nanopartiles RXnanoBRAIN برای بهینه‌سازی اثرات پرتودرمانی تومورهای مغزی با استفاده از مدل‌سازی چند مقیاسی و اعتبارسنجی تجربی حمایت مالی شده است.

در طول جدول زمانی این پروژه سه‌ساله، کنسرسیوم قصد دارد دوزهای اشعه ایکس داده شده به بیمار را برای به حداکثر رساندن کارایی پرتودرمانی روی این تومورهای درجه بالا و در عین حال حفظ بافت سالم مجاور، برنامه‌ریزی و تطبیق دهد. این پروژه کار خود را بر اساس آزمایش‌های پیش بالینی در مقیاس‌های مختلف زیستی (سلول‌ها، بافت‌ها و بر روی مدل‌های جوندگان) و توسعه الگوریتم‌ها انجام می‌دهد. سپس ارزیابی پتانسیل درمانی این نانوذره نوآورانه انجام خواهد شد. محققان مکمل بودن و اثربخشی انرژی پرتودرمانی و نانوذرات (NPs) را در بافت تومور مطالعه خواهند کرد. به دست آوردن درک عمیق از اثرات بر پاسخ ایمنی برای کنترل و افزایش پتانسیل اثرات این روش درمانی نیز یک گام نوآورانه حیاتی برای پروژه است.

گلیوبلاستوما شایع‌ترین شکل سرطان مغز است و عموماً تهاجمی است. درمان استاندارد شامل حذف جراحی تومور در صورت امکان و به دنبال آن رادیوتراپی و شیمی درمانی همزمان است. رادیوتراپی پس از جراحی نقش مثبتی دارد و به بهبود کلی این تومورها کمک می کند. با این حال، متأسفانه، بسیاری از بیماران حتی زمانی که درمان به خوبی انجام شود، دچار عود تومورهای موضعی می شوند. نانوپزشکی و به ویژه نانو ذرات چشم اندازهای عالی برای توسعه و نوآوری در رادیوتراپی هستند.