گرافن مردم را در هوای آزاد و سرد بازی‌های پکن ۲۰۲۲ گرم نگه داشت

با استفاده از فناوری گرمایشی گرافنی در بازی‌های زمستانی پکن ۲۰۲۲، بسیاری از مردم در هوای سرد احساس سرما نمی‌کردند.

هنگام تماشای مراسم پکن ۲۰۲۲، ممکن است تعجب کنید که چگونه گروه‌هایی با لباس‌های نازک در این مناطق کوهستانی، دمایی بسیار پایین را تحمل کردند.

دما در این مناطق می‌تواند به زیر صفر برسد، اما مواد با فناوری پیشرفته می‌تواند حاضرین را در پوشش‌هایی با لایه‌های نازک گرم نگه دارند. هونگ یویائو می‌گوید: «لباس‌های ما ممکن است نازک و سبک به نظر برسند، اما دستگاه گرمایش داخلی در این لباس‌ها می‌تواند حداقل نیم ساعت ما را در فضای باز گرم نگه دارد. وقتی کمی احساس سرما می‌کنم، می‌توانم دکمه داخل جلیقه را فشار داده و در عرض ۳۰ ثانیه گرم شوم.»

چن لیجون طراح جلیقه گرافنی گفت: «گرافن که در پکن ۲۰۲۲ به کار گرفته شده، نوع جدیدی از مواد نانو است که دارای راندمان تبدیل الکتروترمال بالای ۹۰ درصد است. نازکی مطلوب، چقرمگی، هدایت الکتریکی و حرارتی آن به تضمین گرمایش در شرایط دمای پایین کمک می کند.»

جلیقه‌های مورد استفاده در بازی‌های پکن ۲۰۲۲ لباس‌های نسل دومی بود که توسط موسسه گرافن و فناوری پکن (BIGT) تولید شد. وانگ گانگ از مدیران BIGT گفت: «در جیب جلیقه یک پاوربانک به اندازه کارت وجود دارد. پارچه‌های نسل دوم نرم تر و راحت تر هستند.»

با لباس‌ها، صندلی‌ها و فرش‌های آغشته به گرافن، تماشاگران در مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن در ۲۰ فوریه زمانی که دمای هوا به منفی هفت درجه سانتی‌گراد کاهش یافت، احساس راحتی کردند. صندلی‌های قابل تنظیم را می‌توان بین حالت‌های ۳۰، ۳۷ و ۴۷ درجه سانتی‌گراد تغییر داد و سطح زمین می‌تواند دمای خود را حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد از طریق سیستم کنترل گرافن هوشمند حفظ کند.

در طول بازی‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلفن، تلفن همراه و دوربین نیز با  گرافن پوشانده شدند تا در دمای پایین کار کنند. چن گفت: «به عنوان مثال، واحدهای پخش قابل حمل حاوی مواد گرافن می‌توانند در مدت زمان کوتاهی تا ۵۰ درجه سانتیگراد افزایش دما داشته باشند تا حتی در دمای ۲۰ زیر صفر به طور عادی کار کنند.»

پارچه‌های گرافنی که کارایی خود را در طول بازی‌ها ثابت کردند، در سیستم‌های مدیریت حرارتی خودرو و دستگاه‌های پزشکی نیز به کار می‌روند تا نتایج فناوری پکن ۲۰۲۲ را بیشتر گسترش دهند.