فرمولاسیون لیپوزومی عوارض شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد

محققان استرالیایی نشان دادند که استفاده از پلتفرم لیپوزومی می‌توان عوارض داروهای شیمی‌درمانی را کاهش داد و با این کار عوارض منفی شیمی‌درمانی را به حداقل رساند.

نانوداروهایی که درون لیپوزوم‌ها محصور هستند، از پتانسیل بالایی در پزشکی برخوردار بوده و می‌توانند روش‌های شیمی درمانی را بهبود داده، تحویل دارو را تسهیل کرده و عوارض جانبی سمی مواد شیمیایی دارویی را کاهش دهند.

به تازگی تحقیقاتی توسط دانشگاه استرالیای جنوبی انجام شده است، که در آن دانشمندان نشان دادند داروی شیمی درمانی پرمصرف (۵-FU یا Fluorouracil) هنگامی که با استفاده از فرمولاسیون لیپوزومی بهینه‌سازی شده، در هدف قرار دادن تومورها، به جای بافت‌های اطراف موثرتر است.

با استفاده از یک روش نمونه‌برداری کم تهاجمی که به‌عنوان میکرو دیالیز شناخته می‌شود، توزیع زیستی فرمول‌های لیپوزوم ۵-FU  اندازه‌گیری می‌شود، کاری که با استفاده از روش‌های تصویربرداری فعلی نمی‌توان به طور موثر به آن دست یافت.

در استرالیا، سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ مورد جدید سرطان تشخیص داده می‌شود. سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که تقریباً ۱۰ میلیون مرگ در سال را شامل می شود (تقریباً یک مورد از هر شش مرگ).

شیمی درمانی به طور منظم برای درمان بسیاری از سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد که ۵-FU یک داروی مهم برای درمان سرطان است. عوارض جانبی این دارو می تواند شامل تهوع، خستگی، ریزش مو، اسهال یا یبوست، نوسانات وزن، عفونت‌های مکرر و زخم های دهان باشد.

پروفسور کلایو پرستیج، محقق اصلی و یکی از مدیران مرکز نوآوری دارویی UniSA، می‌گوید این کشف می‌تواند نحوه انجام شیمی‌درمانی را تغییر دهد و کیفیت زندگی بهتری را برای هزاران بیمار سرطانی فراهم کند.

پروفسور پرستیج می‌گوید شیمی‌درمانی به طور منظم برای درمان بسیاری از انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان سینه و روده بزرگ، انجام می‌شود، اما یکی از اشکالات عمده ۵-FU این است که به خوبی در تومور توزیع نمی‌شود و می‌تواند باعث سطوح بالایی از آسیب خارج از هدف شود. در نتیجه، بسیاری از بیماران دچار عوارض جانبی می‌شوند و ممکن است در طول درمان بسیار بیمار شوند.

فرمولاسیون‌های لیپوزومی فرصت‌های خوبی برای داروهای سرطانی ایمن‌تر و مؤثرتر ارائه می‌دهند، زیرا ماندگاری داروهای کپسوله‌شده را طولانی‌تر کرده و بهتر می‌توانند تومورها را هدف قرار دهند. اما بهینه‌سازی آنها برای داروهای شیمی‌درمانی همیشه چالش برانگیز بوده است.

وی می‌گوید: «رویکرد میکرو دیالیز ما اولین روشی است که تعیین می کند چگونه تحویل ۵-FU مخصوص فرمولاسیون لیپوزومی می‌تواند رشد تومور را با عوارض جانبی سمی کمتر، کاهش دهد، بنابراین پتانسیل تغییر چشمگیر بسیاری از درمان‌های سرطان و ارائه نتایج بهتر برای افراد مبتلا به سرطان را دارد.»