اسپری نانوذرات طلا، بافت قلب را ترمیم می‌کند

آیا ریختن ذرات بسیار ریز طلا و پپتیدها بر روی قلب آسیب دیده می‌تواند به طور بالقوه ترمیم با حداقل تهاجم را در این بافت‌ها فراهم کند؟

تحقیقاتی که به تازگی به رهبری استادان دانشکده پزشکی دانشگاه اتاوا، دکتر امیلیو آلارکون و دکتر اریک سورونن، انجام شده، نشان می‌دهد که فناوری اسپری با استفاده از نانوذرات طلا، پتانسیل درمانی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد و در نهایت می‌تواند به نجات بافت آسیب‌دیده قلب کمک کند. بیماری‌های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند و سالانه جان ۱۸ میلیون نفر را می‌گیرند.

در مقاله‌ای که به صورت آنلاین در ACS Nano منتشر شده است، دکتر آلارکون و تیم  او پیشنهاد می‌کنند که این روش ممکن است روزی همراه با جراحی‌های بای‌پس عروق کرونر مورد استفاده قرار گیرد، روشی که رایج‌ترین نوع جراحی قلب است.

درمان آزمایش شده توسط محققان روی قلب موش‌های آزمایشگاهی، نشان می‌دهد که اسپری غلظت‌های بسیار پایینی از ذرات طلای اصلاح شده با پپتید ساخته شده در آزمایشگاه می‌تواند در این مسیر بسیار مفید باشد. در این روش از نازل یک دستگاه پاشش کوچک، مواد را می‌توان به طور مساوی در عرض چند ثانیه روی سطح قلب اسپری کرد.

پژوهشگران نشان دادند که نانوذرات طلا دارای برخی خواص غیرعادی هستند و از نظر شیمیایی بسیار واکنش پذیر هستند. سال‌هاست که محققان از نانوذرات طلا در طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها استفاده می‌کنند که به یک حوزه تحقیقاتی جدی تبدیل شده است.

در این مورد، نانو ذرات طلای سفارشی اصلاح شده با پپتیدها، زنجیره کوتاهی از اسیدهای آمینه، روی قلب موش های آزمایشگاهی اسپری شد. این تحقیق نشان داد که این اسپری درمانی نه تنها منجر به افزایش عملکرد قلب و هدایت الکتریکی قلب می‌شود، بلکه هیچ نفوذی در اندام خارج از هدف توسط ذرات ریز طلا وجود ندارد.

دکتر آلارکون، که بخشی از گروه بیوشیمی، میکروبیولوژی دانشکده پزشکی است، می‌گوید: «زیبایی این رویکرد همین است. شما محلول را اسپری می‌کنید، سپس چند هفته صبر می‌کنید و حیوانات در مقایسه با نمونه‌های کنترل‌ به خوبی عمل می‌کنند.»

دکتر آلارکون می‌گوید که نه تنها داده‌ها نشان می‌دهند که عملکرد نانودرمانی اسپری روی قلب بسیار مؤثر است، بلکه کاربرد آن بسیار ساده‌تر از سایر روش‌های بازسازی‌کننده برای درمان قلب انفارکتوس است.