توسعه نانودارویی که خون را برای مقابله با سرطان تمیز می‌کند

شرکت نانونوتیکس (NaNotics) در یک همکاری مشترک با مرکز تحقیقاتی کلینیک مایو، قصد دارد یک نانوذره جدید را برای استفاده در درمان سرطان ایجاد و ارزیابی کند. این نانوذره نوعی پروتئین محلول در خون را جمع‌آوری می‌کند که روی رشد و توسعه سلول‌های سرطانی تاثیر دارد.

نانوذرات این شرکت، موسوم به NaNots، با گرفتن و پاکسازی مولکول‌های بیماری‌زا از خون، بیماری‌ها را درمان می‌کند. هدف از همکاری شرکت نانونوتیکس و مرکز تحقیقات کلینیک مایو، تولید NaNot است که شکل محلول پروتئین PD-L1 را هدف قرار می دهد. قرار است اطلاعات این پروژه برای ارائه به FDA آماده شده و آزمایش‌های انسانی را طی ۲ سال آغاز کنند.

لو هاثورن، مدیرعامل شرکت نانونوتیکس و مخترع NaNots گفت: «NaNots پارادایم نرمال دارویی را وارونه می‌کند. در حالی که داروها مولکول‌هایی را به بدن اضافه می‌کنند، NaNots یک زدایش‌کننده مولکول‌ها از بدن هستند. این محصول یک نانوذره تزریقی است که نوعی پروتئین را در بدن هدف می‌گیرد و از گردش آن در بدن جلوگیری می‌کند. NaNots فقط در برابر اهداف محلول در خون فعال هستند. دارو به شکل محلول روی هدف مورد نظر تاثیر می‌گذارد و روی اشکال غشایی که عملکرد تنظیمی حیاتی را انجام می‌دهند، تاثیرگذار نیست.»

سلول‌های سرطانی با سطوح بالای PD-L1 از حمله سیستم ایمنی به تومورها جلوگیری می‌کنند و به آنها اجازه پیشرفت می‌دهند. داروهای تایید شده‌ای که PD-L1 را هدف قرار می‌دهند، قادر به تمایز PD-L1 محلول بیماری زا از PD-L1 غشایی نیستند، که می‌تواند منجر به سمیت شده و محدودکننده دوز مورد نیاز برای درمان بیماران شود.

هاثورن گفت: «PD-L1 یک گیرنده مهار سلول‌های سرطانی است که این سلول‌ها برای فریب سیستم ایمنی بدن انسان، از آن استفاده می کنند.»

او گفت که هفت بازدارنده PD-L1 تایید شده در حال حاضر بازاری به ارزش ۳۰ میلیارد دلار در سال را نشان می‌دهد، اما همه آنها سمیت خارج از هدف ایجاد می‌کنند. تفاوت‌های NaNots با آن درمان‌ها در این است که به PD-L1 محلول حمله می‌کنند بدون اینکه بر اشکال غشایی همان هدف تأثیر بگذارند.

هاثورن گفت: «این راهی برای حذف پروتئین مهار کننده محلول است اما سیستم تنظیمی سالم و عادی در آن مسیر را مختل نمی‌کند. داروهایی که PD-L1 را هدف قرار می دهند قادر به انجام این کار نیستند.»

او گفت که NaNots در برابر سایر اهداف سمیت بسیار کمتری در مقایسه با درمان‌های دارویی در مطالعات پیش‌بالینی نشان داده‌اند.

هاثورن گفت: «ما NaNots را در دوزهای بسیار بالا روی موش‌ها آزمایش کرده‌ایم، و سمیت بسیار کمتری نسبت به داروهای معمولی دیده‌ایم.»

همکاری تحقیقاتی کنونی شامل پلتفرم نانویی شرکت نانونوتیکس می‌شود و یک آنتی‌بادی را که محققان کلینیک Mayo علیه PD-L1 طراحی کرده‌اند، در بر خواهد گرفت. هنگامی که این آنتی‌بادی در NaNot گنجانده شود، این آنتی بادی مخصوص PD-L1 محلول خواهد بود. کلینیک مایو همچنین یک مدل موش دستکاری شده را ارائه خواهد کرد که برای این مطالعه مناسب خواهد بود.

هاثورن گفت: «موش‌ها معمولاً PD-L1 محلول تولید نمی‌کنند، یکی از چیزهای مهم در مورد این همکاری این است که کلینیک مایو یک مدل موش را مهندسی کرده است که شکل انسانی PD-L1 محلول را ترشح می‌کند.»