کمک از فیل و فناوری‌نانو برای درمان سرطان

شرکت پیل تراپیوتیکس (Peel Therapeutics) به دنبال استفاده از فیل‌ها برای کمک به درمان سرطان است. این شرکت در حال ایجاد نسل جدیدی از دارو حاوی پروتئین‌های ضد سرطانی است که در بدن فیل وجود داشته و می‌توان از آن برای درمان بیماران (انسانی) مبتلا به سرطان است. این پروتئین‌ها درون نانوذرات لیپیدی قرار می‌گیرند.

دکتر جاشوا شیفمن، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل پیل تراپیوتیکس، می‌گوید: «وقتی برای اولین بار متوجه شدیم که فیل‌ها با موفقیت بر بیماری سرطان غلبه کرده‌اند و به ندرت به سرطان مبتلا شده اند، دریافتیم که یک کشف مهم انجام داده‌ایم.»

محققان این شرکت به دنبال قرار دادن این پروتئین در نانوذرات لیپیدی (LNP) بودند که کاری بسیار چالش برانگیز است. شیفمن می‌گوید: «ما به‌ویژه از یافته‌های اخیر که نشان می‌دهد نانوذرات لیپیدی EP53 ما می‌توانند چندین نوع سلول سرطانی انسان و سگ را در یک ظرف نابود کنند، هیجان‌زده هستیم.»

شیفمن می‌گوید به زبان ساده، شرکت پیل تراپیوتیکس با مولکول‌ها و پپتیدها (پروتئین‌های کوچک) کار می‌کند تا آنها را به داروهایی تبدیل کند که به طور بالقوه برای درمان سرطان مناسب هستند. پیل‌ تراپیوتیکس در حال کار برای پیشبرد نانوذرات لیپیدی EP53 است.

شیفمن می‌گوید: «در شرکت پیل تراپیوتیکس روی داروهایی کار می‌کنیم که سرطان را درمان می‌کنند، البته در این مسیر روی داروهای مبتنی بر جلوگیری از التهاب تمرکز کرده‌ایم.»

مسئولان شرکت پیل تراپیوتیکس بر این باور است که داروهای آنها برای درمان التهاب مزیت افزوده‌ای در کاهش مستقیم خطر و گسترش سرطان دارند.

شیفمن در سال ۲۰۱۵ در یک کنفرانس پزشکی با یکی از بنیانگذاران آینده شرکت پیل تراپیوتیکس، دکتر آوی شرودر، ملاقات کرد. وی می‌گوید: «ما در اولین گفتگوی خود متوجه شدیم که سابقه پزشکی من همراه با تجربه دکتر شرودر در حوزه دارورسانی می تواند به ما کمک کند تا از طبیعت و توانایی فیل‌ها در مبارزه با سرطان استفاده کنیم.»

آنها در اولین روز ملاقات تصمیم گرفتند شرکت پیل تراپیوتیکس را راه‌اندازی کنند، زیرا می‌دانستند که یک شرکت نانوزیست‌فناوری، سریع‌ترین راه برای دسترسی به داروهای جدید خواهد بود.

هنگامی که شرکت شروع به رشد کرد، بنیانگذاران متوجه شدند که سایر حیوانات و گیاهان در طبیعت نیز دارای زیست‌شناسی باورنکردنی هستند که از آنها در برابر بیماری محافظت می کند.

شرکت پیل تراپیوتیکس اولین درخواست تحقیقاتی داروی جدید (IND) خود را در چند ماه آینده به سازمان غذا و دارو ارسال خواهد کرد. شیفمن می گوید که این تایید قبل از شروع کارآزمایی بالینی روی انسان مورد نیاز است. اولین مطالعه بالینی شرکت پیل تراپیوتیکس برای یک داروی ضدسرطان برای درمان تومورهای جامد در بیماران با استفاده از دارویی است که از ساقه یک درخت چینی باستانی منشأ می گیرد که هزاران سال در طب سنتی چینی استفاده می شد.

به گفته شیفمن، دانشمندان شرکت پیل تراپیوتیکس این سم گیاهی را برای غلبه بر مقاومت سرطان شیمی درمانی مدرن اصلاح کرده اند. او می‌گوید: «ما مکان‌های بالینی را برای این کارآزمایی اولیه در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم و مشتاقانه منتظر ثبت اولین بیماران خود در اولین مطالعه بالینی هستیم. ما می‌خواهیم یکی از این سایت‌های آزمایش اولیه در یوتا باشد.»