توسعه ابرخازن‌های تقویت شده با گرافن در پاکستان

استارت‌آپ پاکستانی ENA با شرکت جولتا باتری (Jolta Battery) همکاری مشترکی به ارزش ۳۵ میلیون دلار را آغاز کردند. براساس قرارداد امضا شده قرار است این شرکت‌ها روی توسعه ابرخازن‌های مجهز به گرافن کار کنند.

این استارت‌آپ پاکستانی موسوم به Energy and Automation (ENA) به همراه شرکت جفر بیزینس سیستم (Jaffer Business Systems)  با شرکت جولتا باتری  این همکاری مشترک را شروع کرده‌اند. شرکت جولتا باتری اولین شرکت EV پاکستان است.

یک توافق انحصاری در این زمینه بین این شرکت‌ها منعقد شده که ارزش آن ۳۵ میلیون دلاری تخمین زده می‌شود. این توافق‌نامه روی راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی ابرخازن‌های مبتنی بر گرافن با فناوری نوآورانه ذخیره‌سازی پشتیبان انرژی به نام «ENARGEZE SUPERPOWER» که توسط Zoxcell ارائه می‌شود، متمرکز است.

این همکاری مشترک برای صنعت برق محلی و ذخیره انرژی پاکستان عالی خواهد بود زیرا پاکستان حدود ۵۰۰۰۰ دکل مخابراتی در سراسر این کشور دارد. همچنین یک مزیت برای بخش بانکداری بوده که تخمین زده می‌شود بیش از ۳۰۰۰۰ شعبه بانک در سراسر پاکستان دارد.

پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی انرژی در هشت سال آینده به ۲٫۵ تا ۴ تراوات ساعت در سال افزایش یابد. با این حال، در پاکستان، بازار و ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی کاملاً ابتدایی و پراکنده است.

این کشور درگیر قطعی های مکرر برق، زیرساخت‌های انتقال نامطمئن، عمر کوتاه و جایگزین‌های کم بازده است. بنابراین این  فناوری ابرخازن یک تغییر واقعی بازی خواهد بود.

امیر سلمان، مدیر اجرایی استارت‌آپ ENA می‌گوید که ابرخازن ۲۵ برابر بهتر از باتری های خشک VRLA هستند. استفاده از این فناوری جدید بی خطر است و استفاده از ژنراتورها را به حداقل می رساند. در تصویر بزرگتر، این امر با کاهش ردپای کربن و مصرف سوخت، به پاکستانی سبزتر کمک خواهد کرد.

این همکاری با ایجاد فرصت‌های شغلی و تسهیل رشد عظیم به عنوان یک روند جدید در کشور پاکستان ظاهر خواهد شد.

ریحان اسلم، بنیان‌گذار و مدیرعامل جولتا باتری، این همکاری را تاریخی و یکی از بزرگترین مشارکت‌ها در بخش ذخیره انرژی پاکستان به عنوان انقلابی در بخش خصوصی پاکستان اعلام کرد.

او گفت: «جولتا باتری پیشرفته‌ترین فناوری را برای پاکستان به ارمغان می‌آورد که با کاهش واردات تا یک میلیارد دلار در مدت سه تا چهار سال، کمک قابل توجهی به خزانه ملی خواهد کرد.»

وی افزود که با بومی سازی ابرخازن‌ها، این فناوری باعث افزایش فرصت‌های شغلی در پاکستان و همچنین ارزش افزوده به انرژی سبز و پاک در پاکستان می‌شود.