قرارداد با یک استارت‌آپ برای تولید نانوذرات لیپیدی

با انعقاد قراردادی میان یک استارت‌آپ و یک شرکت بزرگ تولیدکننده مواد زیستی و شیمیایی، قرار است نانوذرات لیپیدی برای استفاده در حوزه‌های دارو و واکسن تولید شود.

شرکت چونگ کوندانگ بیو (Chong Kun Dang Bio) اعلام کرد که اخیراً قراردادی با استارتاپ زیست‌فناوری انهنسد بیو (EnhancedBio) برای تولید نانوذرات امضا کرده است. این قرارداد که از نوع قرارداد با سازمان تولیدکننده (CMO) است برای تولید نانوذرات لیپیدی یونیزاسیون مهندسی شده (EN-LNP) تدارک دیده شده است.

EN-LNP فناوری برای تحویل هدفمند داروهای RNA به انواع مختلف سلول‌های کبدی است. این فناوری توسط تیمی به رهبری پروفسور لی هیوک جین از کالج داروسازی در دانشگاه اوها وومنز توسعه یافته و ثبت شده است. آنها این فناوری را به استارتاپ زیست‌فناوری انهنسد بیو منتقل کرده‌اند.

ماده‌ای که شرکت چونگ کوندانگ بیو تولید خواهد کرد، ترکیب اصلی برای EN-LNP است. یک ماده همه منظوره که می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند RNA پیام رسان (mRNA)، RNA تداخلی کوچک (siRNA) و CRISPR استفاده شود. کریسپر فناوری است که می‌تواند برای ویرایش ژن‌ها استفاده شود. مزیت این نانوذرات آن است که می‌تواند داروهای RNA را به سلول‌های خاص برساند.

بر اساس این قرارداد، شرکت چونگ کوندانگ بیو به مدت ۱۰ سال به طور انحصاری تولید و تامین لیپیدهای قابل یونیزاسیون را بر عهده خواهد داشت. انهنسد بیو قصد دارد یک روش درمان سرطان مبتنی بر siRNA را با استفاده از لیپید قابل یونیزاسیون شرکت چونگ کوندانگ بیو توسعه دهد.

لی جونگ جین، مدیرعامل شرکت چونگ کوندانگ بیو گفت: «اهمیت فناوری پلتفرم LNP از طریق واکسن‌های mRNA ضد کرونا ثابت شده است. دامنه کاربردهای آن به تدریج در حال رشد است. این قرارداد کاملاً معنادار است زیرا چونگ کان دانگ بیو اولین قدم خود را در زمینه ژن درمانی برداشته است.»