نانوافزودنی برای خاک، هم برای محافظت و هم غنی‌سازی

پژوهشگران نوعی افزودنی خاک مبتنی بر نانوذرات توسعه داده‌اند که می‌تواند برای محافظت از محصولات کشاورزی استفاده شود. این افزودنی هم به غنی‌سازی خاک کمک کرده و هم به‌عنوان یک ماده محافظ در برابر قارچ و باکتری عمل می‌کند.

پژوهشگران هندی نانوذرات جدیدی برای حفاظت از محصول برنج و غنی‌سازی خاک ارائه کرده‌اند. تیمی از محققان موسسه فناوری کانپور هند، با همکاری شورای تحقیقات کشاورزی هند (ICAR)، یک متابولیت زیستی تجزیه پذیر کربنوئیدی (BioDCM) مبتنی بر نانوذرات ساخته‌اند که می‌تواند از محصولات در برابر قارچ ها و باکتری‌ها محافظت کند.

این فناوری یک جایگزین زیستی محافظ است که می‌تواند برای افزایش حفاظت محصول در برابر بیماری‌های مختلف در زمینه کشاورزی، به ویژه برای محصولات برنج استفاده شود. محصول نهایی این پروژه یک سیستم نانوذرات زیست تخریب‌پذیر با یک متابولیت است. این متابولیت محصول نهایی متابولیسم ترکیب استخراج شده از قارچ‌های معمولی خاک، یعنی Trichoderma asperellum Strain TALK1، است. این متابولیت استخراج شده می‌تواند به‌عنوان یک عامل ضدمیکروبی آلی موثر و ترکیب کربنی تجزیه‌پذیر برای محافظت در برابر بیماری‌های محصول و غنی‌سازی خاک مورد استفاده قرار گیرد.

آبهای کاراندیکار از مدیران این موسسه می‌گوید: «موسسه ما پروژه های نوآورانه فناوری پیشرفته بسیاری را برای کمک به کشاورزان انجام داده است. از آنجایی که مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه هستند متعدد است، به طور کلی تلاش‌های ما نیز برای غنی‌سازی کل اکوسیستم کشاورزی بی‌وقفه بوده است. در این راستا، اختراع این نانوذرات جدید نگرانی آلودگی محصولات را کاهش داده و عملکرد محصول را افزایش می‌دهد. من به کل تیم به خاطر تلاش‌هایشان در ارائه یک موهبت دیگر به کشاورزان تبریک می‌گویم.»

این دومین نوآوری در بخش کشاورزی از سال گذشته از سوی موسسه فناوری کانپور است. سال گذشته، از ۱۰۷ اختراع ثبت شده توسط این موسسه، یک اختراع مربوط به دستگاه آزمایش خاک Bhu-Parikshak بود که ثابت کرد زمان و دردسر مورد نیاز برای آزمایش خاک در آزمایشگاه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.