آزمایش صنعتی روی غشاهای تصفیه آب حاوی گرافن

شرکت نعمتی‌کیو از شرکت‌های تابعه کلین‌تکیو واتر (CleanTeQ Water Ltd) غشای گرافن در مقیاس تجاری تولید می‌کند.

غشاهای گرافنی شرکت نعمتی‌کیو ( NematiQ) قابل تبدیل به کارتریج‌های مارپیچی بوده که می‌توانند در سایت‌های تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرند.

پس از اینکه شرکت نعمتی‌کیو موفق به تولید غشای گرافنی خلاقانه در مقیاس تجاری شد، سهام شرکت کلین‌تکیو واتر با قیمت بالاتری در بازار معامله شد.

در طول پنج سال گذشته، شرکت نعمتی‌کیو یک روش لایه به لایه ثبت شده را برای تولید غشای گرافن توسعه داده و عملکرد آن را به اثبات رسانده است.

نعمتی کیو با تولید بیش از ۱۰۰۰ متر غشای ورقه‌ای مسطح ۱۰۰۰ میلی‌متری، بر روی دستگاه رول‌به رول صنعتی، به یک نقطه عطف بزرگ دست یافته است که این دستاورد تاییدکننده توانایی و قابلیت‌ شرکت کلین‌تکیو واتر برای ساخت غشای گرافنی در مقیاس تجاری است.

نانوفیلتراسیون غشاء گرافنی کاربردهای بالقوه‌ای در بسیاری از حوزه‌های تصفیه آب و فاضلاب و جداسازی صنعتی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تصفیه آب برای آشامیدن؛

پیش تصفیه آب دریا قبل از نمک زدایی؛

بازیافت آب خاکستری؛

تصفیه آب شهری و صنعتی برای استفاده مجدد؛

جداسازی محصولات با ارزش، مانند صنایع غذایی و دارویی.

فناوری نانو فیلتراسیون غشای گرافن مستقیم جهشی به جلو در تولید آب خالص و مقرون به صرفه است. اساساً غشاهای گرافنی برای حذف باکتری‌ها، ویروس‌ها و ترکیبات آلی محلول بدون حذف نمک ها طراحی شده اند. برخی از مزایای متعدد این غشای گرافنی شامل مصرف انرژی کمتر، بازیافت آب زیاد و محصول جانبی کمتر است.

غشاهای گرافنی همچنین دارای خواص ضد رسوب بالایی هستند و بنابراین نسبت به غشاهای پلیمری رایج از مواد شیمیایی کمتری برای تمیز کردن استفاده می‌کنند.

بازار جهانی فیلتراسیون آب مبتنی بر غشاء، از جمله میکرو، اولترا، نانو و اسمز معکوس، سالانه بیش از ۱۸ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود، در حالی که بازار غشاهای گرافن حدود ۵ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

فناوری غشای گرافن با استفاده از سیستم‌های کارتریج ۱۸۱۲ در تصفیه‌خانه‌های مختلف در سراسر استرالیا در حال انجام است. انتظار می‌رود یک کارخانه تصفیه آب با استفاده از کارتریج‌های ۴۰۴۰ و ۸۰۴۰  این شرکت در ماه می ۲۰۲۲ به بهره‌برداری برسد. پس از پایان آزمایش‌ها، نعمتی‌کیو بازاریابی و فروش غشاهای خود را آغاز خواهد کرد که انتظار می‌رود ترکیبی از فروش مستقیم ماژول‌ها و سیستم‌های غشا و همچنین مشارکت تجاری و توزیعی منتخب باشد.