هم‌‌افزایی صنعتی برای استفاده از نانومواد در رنگ‌، روان‌کننده ضدخوردگی و روغن‌

شرکت لهستانی ادونسد گرافن پروداکتس (Advanced Graphene Products) با هدف افزایش مقیاس تولید و گسترش بازارهای خود، با شرکت آمریکایی گارمور (Garmor Inc)، قرارداد همکاری امضا کرد.

ادونسد گرافن پروداکتس ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ کیلوگرم ورق گرافن و ۱۵۰ متر مربع ورق گرافن تک‌بلوری را دارد. این ظرفیت تولید امکان تجاری‌سازی کاربردهای گرافن را در مقیاس صنعتی فراهم می‌کند.

راهبرد ادونسد گرافن پروداکتس شامل تجاری سازی کامل صنعتی دو تا سه پروژه (درکنار پروژه‌های دیگر این شرکت در حوزه پوشش های ضد خوردگی) است. در حال حاضر پروژه‌ای در کارنامه پنج ساله این شرکت وجود دارد. توافق با آژانس فضایی اروپا در ادامه همکاری‌های قبلی این شرکت در زمینه توسعه حسگر برودتی مبتنی بر حسگر نیمه هادی گرافنی است.

پیوتر زاویستوفسکی از شرکت ادونسد گرافن پروداکتس می‌گوید: «همکاری با گارمور به ما کمک می‌کند تا گرافن را در رنگ‌ها، روان‌کننده‌های ضد خوردگی و روغن‌ها با سرعت بیشتری تجاری سازی کنیم. تجربه بالای شریک آمریکایی ما، در بازاری که بدون شک یکی از نوآورانه‌ترین بازارها در جهان است، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»

گارمور فرآیندی سازگار با محیط زیست برای تولید تجاری گرافن عامل‌دار (EFG) را به صورت پتنتی به ثبت رسانده است این فرآیند شامل اتصال گروه‌های شیمیایی به لبه ورق‌های گرافن برای بهبود خواصی نظیر حلالیت، قابلیت تشکیل فیلم و فعالیت الکتروکاتالیستی بدون تغییر در شیمی فیزیکی گرافن است. این فناوری می‌تواند برای بهبود پوشش‌ها، چسب‌ها، درزگیرها‌، الاستومرها و پلیمرها مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت متعلق به یک تولیدکننده جهانی گرافیت و مواد کربنی است به نام آسبری کربنز (Asbury Carbons) است که دارای راه‌حل‌‌های منحصربه‌فردی در حوزه گرافن برای غنی‌سازی چسب‌ها، آسفالت، سیمان، پوشش‌ها، و همچنین پلاستیک‌ها و کامپوزیت‌های زمینه فلزی است.

نوآ نیکلسون از مدیران شرکت آسبوری می‌گوید: «آسبوری از اجرای نهایی قرارداد همکاری با ادونسد گرافن پروداکتس هیجان‌زده است. تیم‌های ما در مجموع استعدادهای فوق‌العاده‌ای در زمینه مواد مهندسی شده را برای کاربردهای تجاری گرافن ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاری مداوم ما در لومبرتون، کارولینای شمالی برای تولید محصولات گارمور در مقیاس تجاری، در هماهنگی با ارتقاء خط آزمایشی ما در اورلاندو، فلوریدا، در حال انجام است.»

گارمور فناوری با قابلیت تولید انبوه دارد. مشتریان صنعتی با محصولات تقویت‌شده با گرافن در حال حاضر در بازار حضور دارند و مشتریان دیگری در زمینه پلاستیک و سرامیک در آینده نزدیک وارد بازار می‌شوند.