امضای تفاهم‌نامه تولید نیمه‌صنعتی پیوسته گوگردزدایی، کک‌سازی تاخیری و الکترود گرافیتی و راه‌اندازی واحد صنعتی تولید کک

به همت شبکه تبادل فناوری تفاهم‌نامه همکاری جهت راه‌اندازی پایلوت نیمه‌صنعتی پیوسته «گوگردزدایی»، «کک‌سازی تاخیری» و «الکترود گرافیتی» و راه‌اندازی واحد صنعتی تولید کک میان شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت خوارزمی با نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد.

با توجه بازار سالانه در حدود ۶۰۰ میلیون دلاری الکترود گرافیتی و اهمیت ویژه تولید الکترود گرافیتی جهت استفاده در صنعت فولاد فعالیت‌های مختلفی در کشور به این منظور صورت گرفته است. در این راستا در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰، به همت شبکه تبادل فناوری تفاهم‌نامه تولید نیمه صنعتی کک سوزنی در گام اول به‌عنوان ماده اولیه تولید الکترود گرافیتی و تولید صنعتی پس اخذ تاییدیه‌های فنی و مالی، فی‌مابین شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت خوارزمی امضا شد.

در این مراسم، قبل از امضای تفاهم‌نامه، آقای دکتر فاضل مدیرعامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر ضمن تبریک ماه شعبان گفت: یکی از ماموریت‌های مهم خود را تولید الکترود گرافیتی عنوان نمودند. ایشان در ادامه عنوان نموده‌اند که امروز در حدود ۳۸ میلیون تن فولاد تولید می‌شود و در افق ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید و ریل بعدی ۷۰ میلیون تن فولاد خواهد بود، با در نظر گرفتن اینکه بیشتر ذوب کشور از طریق قوس الکتریکی است، این اعداد یعنی مصرف بیشتر الکترود گرافیتی و در نتیجه تجارت پر سودی در این بخش وجود دارد. وی اشاره کرد که در اوایل تحریم‌ها بعضی اوقات فولادسازها مجبور بودند که تا ۲۲ هزار یورو هزینه جهت الکترود پرداخت کنند.

در ادامه مهندس نوایی مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی افزود که این شرکت توانمندی‌ها و تجارب کافی جهت راه‌‎اندازی موضوع این تفاهم‌نامه را دارا می‌باشد و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این پروژه در مدت زمان ۱۴ ماه به سرانجام خواهد رسید.

شایان ذکر است که مسئولیت هماهنگی، پیگیری و مدیریت این پروژه به نمایندگی از مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر عهده شبکه تبادل خواهد بود.