اختصاص بودجه‌ای برای توسعه صنعتی نانوکامپوزیت‌های صنعت هوافضا

شرکت هایدال (Haydale)، اعلام کرد که بودجه ۱۸۶,۴۰۳ پوندی از آژانس نوآوری بریتانیا (Innovate UK)، برای توسعه مواد کامپوزیتی مناسب برای صنعت هوافضا دریافت کرده است.

این بودجه برای توسعه ابزارهای کامپوزیت هوشمند برای صنعت هوافضا با استفاده از نانومواد عامل‌دار اختصاص داده شده است.

پروژه ESENSE (ابزار خود گرم‌شونده خارج از اتوکلاو که امکان همگنی دما را داشته و قابل ترکیب شدن با حسگرهای گرافی است) به دنبال بهبود فرآیندهای تولید خارج از اتوکلاو (OOA) است تا ابزاری برای نظارت و قابلیت‌های حسگر مادام‌العمر ارائه کند. این فناوری با استفاده از فرآیند ثبت اختراع شده HDPlas® Haydale به دنبال ایجاد جوهرهای دمای بالا و حسگرهای فشاری است. این پروژه از آوریل ۲۰۲۲ آغاز شده و انتظار می‌رود به مدت ۲۴ ماه اجرا شود.

هایدال در کنار شرکت‌هایی نظیر Atlas Composite Technologies، دانشگاه برونل لندن، Advise-Deta، TWI و Energy Carbon در این پروژه شریک هستند. این کنسرسیوم روی توسعه مواد کامپوزیتی سبک وزن برای استفاده در صنعت هوافضا  کار کرده و نیاز به فرآیندهای تولید سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه را بررسی خواهند کرد.

پروژه ESENSE با هدف جایگزینی فرآیندهای پرهزینه قالب‌گیری اتوکلاو با یک ابزار خود گرم‌شونده OOA تعریف شده است که به طور بالقوه تا ۲۰ درصد زمان کوتاه‌تر و ۱۵ درصد صرفه‌جویی در انرژی در مقایسه با فرآیندهای سنتی تولید قطعات کامپوزیتی هوافضا ارائه می‌کند.

جوهرهای گرافنی کاربردی هایدال راه حلی ارائه می‌دهد که بر خلاف ابزارهای خودگرم شونده فعلی، به لطف ویژگی‌های افزایش یافته پلاسما، می‌توانند ناهمگونی دما و شرایط پردازش پیچیده را تحمل کنند. حسگرهای فشار به طور بالقوه می‌توانند با فرآیندهای آنلاین و نظارت در حین خدمت ادغام شوند تا تولید قوی و بدون نقص را با هزینه‌ای بین ۴۵ تا ۵۵ درصد کمتر از تولید اتوکلاو ارائه دهند.

در حالی که OOA بیشتر در هوافضا استفاده می‌شود، خروجی‌های این پروژه مشترک به طور بالقوه می‌تواند مزایای بسیار گسترده‌ای برای سایر بخش‌ها مانند خودرو، انرژی‌های تجدید پذیر و لوازم الکترونیکی مصرفی داشته باشد که در آن بهبود بازده و کیفیت محصول نقش پررنگی دارند.

کیت برادبنت، مدیرعامل هایدال، اظهار داشت: «با دریافت Smart Grants از Innovate UK، هایدال می‌تواند فناوری اصلی خود را تکمیل کرده و توسعه دهد و در نتیجه به ارائه راه‌حل تولید مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای قطعات کامپوزیتی به بازار کمک کند. مشکلاتی که با استفاده از راه‌حل‌های ابزار خود گرم‌شونده قابل حل بوده و ما مشتاقانه منتظر همکاری با شرکای پروژه برای ارائه راه‌حلی هستیم که کیفیت مواد کامپوزیت را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد و از پتانسیل کامل آن‌ها نه تنها در هوافضا، بلکه در سایر راه‌حل‌های تجاری بادوام استفاده کند.»