جنرال موتورز به EPA: زودتر مجوز تولید نانوباتری را صادر کنید!

شرکت جنرال موتورز برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی استفاده از نانولوله‌های کربنی در تولید باتری‌های لیتیم یون در کارخانه‌های باتری جنرال موتورز، به آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) درخواستی ارائه کرد.

چهار قانون‌گذار فدرال از آژانس حفاظت از محیط زیست خواسته‌اند تا بررسی برنامه‌های جنرال موتورز برای استفاده از نانولوله‌های کربنی در تولید باتری‌های لیتیوم یونی خودروهای Ultium خود را تسریع کند و هشدار داده‌اند که تاخیرهای بیشتر می‌تواند راه‌اندازی سه خط تولید باتری خودرو الکتریکی این شرکت را با مشکل روبرو کند.

چهار عضو کنگره از میشیگان – سناتورها گری پیترز و دبی استابنو و الیسا اسلاتکین و تیم والبرگ در ۶ آوریل به مایکل ریگان مدیر آژانس حفاظت از محیط زیست نامه نوشتند و درخواست “بررسی به موقع” دو درخواست ثبت شده در قانون کنترل مواد سمی (TSCA) را ارائه کردند.

در این نامه آمده است: «ما درک می‌کنیم که آژانس حفاظت از محیط زیست تعداد قابل توجه، بیش از ۳۰۰ برنامه TSCA بخش ۵ در انتظار بررسی دارد و این آژانس برای بررسی این برنامه‌ها رویکرد حق تقدم را در پیش گرفته است. اما درخواست‌های PMN (اعلان قبل از ساخت) شرکت جنرال موتورز بیش از پنج‌ماه است که در حال بررسی هستند، در حالی که قانون TSCA بررسی ۹۰ روزه را الزامی می‌کند. نگرانی ما این است که اگر آژانس حفاظت از محیط زیست بررسی PMNها را تا ماه مه کامل نکند، راه‌اندازی سه کارخانه باتری EV به تعویق خواهد افتاد.»

نانولوله‌های کربنی مولکول‌های استوانه‌ای هستند که از ورقه‌های رول‌شده اتم‌های کربن تک لایه تشکیل شده‌اند. آن‌ها برای استفاده در باتری‌های Li-Ion ایده‌آل هستند، زیرا کوچک و قوی بوده، هدایت حرارتی بالایی دارند و از نظر شیمیایی بسیار پایدار هستند.

استفاده از نانولوله‌های کربنی به تأییدیه ویژه آژانس حفاظت از محیط زیست  نیاز دارد زیرا این ماده در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند.

جنرال موتورز در ژانویه اعلام کرد که شرکت Ultium Cells، در سرمایه‌گذاری مشترک با LG Energy Solution، مبلغ ۲٫۶ میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه تولید سلول باتری در لنسینگ، میشیگان هزینه خواهد کرد. انتظار می‌رفت این کارخانه در صورت بهره‌برداری کامل، ۱۷۰۰ شغل جدید ایجاد کند. کارخانه‌های باتری لیتیوم یونی دیگری نیز در اوهایو و تنسی در حال ساخت هستند.

یک سخنگوی آژانس حفاظت از محیط زیست گفته است که این آژانس در حال بررسی این درخواست است. جنرال موتورز تنها شرکتی نیست که در تولید باتری Ultium سهم دارد. هوندا اخیراً با این خودروساز قراردادی را برای استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی خود در یک سری از وسایل نقلیه اقدام کرده است.