با پنل‌های خورشیدی کوچکتر، الکتریسیته بیشتری تولید می‌شود

یک استارت‌آپ کره‌ای با همکاری محققان مؤسسه علوم مواد کره‌جنوبی سیستم جدید تولید برق فتوولتائیک را توسعه داده‌اند که در آن از نانوحفره‌ها استفاده شده است. این فناوری جدید می‌تواند کارایی تبدیل انرژی خورشیدی به برق را افزایش داده و با پنل‌های خورشیدی کوچکتر، مقدار بسیار بیشتری الکتریسیته تولید کرد.

شرکت نوپای سولار اپتیک (Solar Optics) و مؤسسه علوم مواد کره‌جنوبی (KIMS) یک سیستم تولید انرژی فتوولتائیک منحنی ایجاد کرده‌اند که فیبرهای نوری و سلول‌های خورشیدی را در خود جای داده است، راندمان تبدیل توان بالایی را حتی بدون دریافت مستقیم نور خورشید نشان می‌دهد و می‌تواند میانگین حداکثر راندمان تبدیل روزانه را دو برابر کند. این فناوری با استفاده از یک پانل فتوولتائیک که ۸۰ درصد یا بیشتر کوچکتر شده است، همان مقدار برق را تولید می‌کند.

سیستم‌های تولید برق فتوولتائیک موجود با جذب عمودی نور خورشید با صفحات تخت، الکتریسیته تولید می‌کنند. ساختار دوبعدی فعلی محدودیت‌هایی از نظر پذیرش و زاویه به همراه دارد، حدود ۷۶ درصد از مساحت آن به طور ناکارآمد استفاده می‌شود و حداکثر کارایی آن برای کمتر از ۲۱۰ دقیقه در روز ادامه دارد.

محققان مؤسسه علوم مواد کره‌جنوبی و استارت‌آپ سولار اپتیک، حفره‌های نانویی را در سطوح فیبر نوری ایجاد کردند تا بتوان انتشار نور را در هر جهت به حداکثر رساند. علاوه بر این، آنها ساختار سلول خورشیدی مبتنی بر ماده آلی را تشکیل دادند تا نور منتشر شده را تا حد امکان جذب کنند.

آنها توضیح دادند: «در این ساختار سه‌بعدی می‌توان سطح کارایی بالایی را بدون توجه به زاویه دریافت نور برای مدت طولانی حفظ کرد و حداکثر بازده پنل حداقل به مدت شش ساعت در روز حفظ می‌شود.

آنها افزودند: «فیبرهای نوری قادر به انتشار نور جانبی هستند و این سیستم جدید برخلاف سیستم‌های موجود می‌تواند در داخل خانه نصب شود.»