بررسی ایمنی نانوواکسن ضدکرونا روی نوجوانان

نوواواکس (Novavax) مطالعه روی تقویت کننده واکسن کووید-۱۹ در نوجوانان را آغاز کرده است. این مطالعه در فاز ۳ کارآزمایی بالینی با عنوان PREVENT-19 انجام می‌شود.

این شرکت که روی توسعه و تجاری‌سازی واکسن‌های نسل بعدی برای بیماری‌های عفونی جدی تمرکز دارد، شروع به تجویز اولین دوز تقویت‌کننده NVX-CoV2373، واکسن مبتنی بر پروتئین COVID-19 این شرکت، در کودکان کرده است. این شرکت در فاز ۳ آزمایش‌های بالینی اقدام به بررسی ایمنی و ایمنی‌زایی دوز سوم NVX-CoV2373  در افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله خواهد کرد.

گرگوری ام. گلن، رئیس تحقیق و توسعه نوواواکس گفت: «ما نیاز مداوم به گزینه‌های جدید واکسن داریم. انجام کارآزمایی روی تقویت‌کننده PREVENT-19 در کودکان، تعهد ما را برای در دسترس قرار دادن واکسن برای جمعیت وسیع‌تری نشان می‌دهد.»

همه شرکت کنندگان در کارآزمایی PREVENT-19  زیر۱۷ سال سن دارند که اکنون واجد شرایط دریافت سومین دوز تقویت‌کننده NVX-CoV2373 هستند. دوز تقویت‌کننده مشابه واکسن فعالی است که قبلاً برای شرکت‌کنندگان در یک رژیم دو دوز (۵ میکروگرم پروتئین نوترکیب سنبله به اضافه ۵۰ میکروگرم ماتریکس-M کمکی) تجویز شده بود. حداقل پنج ماه پس از دریافت واکسن فعال می‌توان آن را تجویز کرد. هدف این کارآزمایی بالینی، ارزیابی پاسخ ایمنی هومورال ۲۸ روز پس از تجویز دوز تقویت‌کننده است. اولین نتایج در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ارائه خواهد شد.

NVX-CoV2373 هنوز برای استفاده در آمریکا توسط سازمان غذا و داروی این کشور تایید نشده است. NVX-CoV2373 یک واکسن مبتنی بر پروتئین است که از توالی ژنتیکی اولین سویه ویروس کرونا، بهره‌مند است. NVX-CoV2373 با استفاده از فناوری نانوذرات نوترکیب نوواواکس برای تولید آنتی‌ژن مشتق شده از پروتئین اسپایک کروناویروس (S) ساخته شد و در آن از ماده کمکی مبتنی بر ساپونین Matrix-M™ برای تقویت پاسخ ایمنی و تحریک سطوح بالایی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده استفاده شده است. واکسن کووید-۱۹ این شرکت به عنوان یک فرمول مایع آماده برای استفاده در یک ویال حاوی ده دوز بسته‌بندی شده است. واکسیناسیون با محصول مستلزم دو دوز ۰٫۵ میلی‌‌لیتری (۵ میکروگرم آنتی‌ژن و ۵۰ میکروگرم ماتریکس-M ادجوانت) است.