باتری سولفور با فناوری‌ نانو، جایگزین باتری‌های لیتیمی می‌شود

یک استارت‌آپ آلمانی با استفاده از فناوری‌نانو باتری سولفور جدیدی ساخته است که کارایی بالاتری نسبت به باتری‌های لیتیمی داشته و در عین حال ارزانتر نیز هست.

دستاوردهای استارت‌آپ آلمانی تیون (Theion) نوید یک فناوری جدید در حوزه باتری سولفور را می‌دهد، باتری که می‌تواند به خودروهای برقی رایج کمک کند تا با یک بار شارژ ۹۰۰ مایل برد داشته باشند.

بهترین قسمت ماجرا این است که این باتری در مقایسه با اجزای اصلی باتری‌های لیتیوم یونی معمولی،ارزان‌تر است.

باتری خودروهای الکتریکی مملو از مواد معدنی کمیاب هستند. این امر آن‌ها را گران می‌کند. شرکت آلمانی تیون مدعی است که امکان تولید باتری رقابتی دارد که می‌تواند همه این مواد را کنار بگذارد و فناوری باتری خود را بر اساس مواد معدنی بسیار فراوان‌تر از باتری‌های مورد استفاده در سلول‌های لیتیوم یونی معمولی ارائه دهد.

کلید فناوری تیون گوگرد است. به گفته این شرکت، گوگرد در مقایسه با نیکل، منگنز یا کبالت، به انرژی بسیار کمتری برای تولید نیاز دارد و با قیمت ناچیزی می‌توان آن را تولید کرد.

دکتر اولریش اهمس، مدیرعامل تیون می‌گوید: «فناوری باتری موجود از نیکل، منگنز و کبالت برای کاتد استفاده می‌کند. این ترکیب NMC 811 نامیده می‌شود، زیرا ۸۰٪ نیکل، ۱۰٪ کبالت، ۱۰٪ منگنز دارد. در شرکت تیون، ما این NMC 811 را با گوگرد جایگزین می‌کنیم. بنابراین، در این باتری ما نیکل، منگنز، کبالت نداریم و ساختارهای فعلی مس و آلومینیوم را با گرافن جایگزین می‌کنیم، بنابراین در این باتری‌ها آلومینیوم و مس هم نداریم. تنها چیزهایی که ما در سلول‌های خود داریم فویل فلزی لیتیوم، گوگرد و کربن است.

چندی پیش تحقیقات مشابهی در مورد باتری‌های گوگرد انجام شده و نتایج آن رسانه‌ای شد. در آن پروژه تحقیقاتی، باتری EV در دانشگاه درکسل توسعه داده شده و مزایایی مشابه با تیون برای این باتری‌ها وعده داده شد. ویبا کالارا، از محققان این پروژه گفت: «رها شدن از وابستگی به لیتیوم و سایر موادی که گران هستند و استخراج آنها از زمین دشوار است، گامی حیاتی برای توسعه باتری‌ها و گسترش توانایی ما در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است. توسعه یک باتری Li-S بادوام مسیرهای زیادی را برای جایگزینی این مواد باز می‌کند.»

گام بعدی تیون این است که مواد خود را در اواخر امسال برای مشتریان هوافضا به‌عنوان بخشی از مرحله تعیین صلاحیت ارسال کند.