خرید لیسانس فناوری نانوذرات لیپیدی برای توسعه واکسن

شرکت جی‌سی (GC) مجوز سیستم تحویل نانوذرات لیپیدی را از شرکت کانادایی آکویتاس تراپیوتیکس دریافت کرد.

شرکت GC اعلام کرد با آکویتاس تراپیوتیکس (Acuitas Therapeutics) قرارداد خرید لیسانس استفاده از فناوری را امضا کرده است. آکویتاس تراپیوتیکس یک شرکت کانادایی فعال در حوزه نانوذرات لیپیدی است که با صدور مجوزی امکان استفاده از سیستم تحویل نانوذرات لیپیدی (LNP) را برای شرکت جی‌سی فراهم کرده است.

بر اساس این توافق، GC از حداکثر چهار فناوری نانوذرات لیپیدی متعلق به آکویتاس تراپیوتیکس برای توسعه واکسن‌ها یا داروهای RNA پیام‌رسان (mRNA) استفاده خواهد کرد.

نانوذرات لیپیدی یک سیستم تحویل است که RNA پیام رسان را به صورت نانوذرات به بدن وارد می‌کند و یک فناوری حیاتی است که توسعه داروهای مبتنی بر mRNA را امکان‌پذیر می‌کند. واکسن کووید-۱۹ شرکت فایزر، از فناوری LNP  آکویتاس تراپیوتیکس استفاده کرده است. آکویتاس تراپیوتیکس پیش از این توافق‌نامه‌ای با فایزر به امضا رسانده بود که در قالب آنتوافق‌نامه به فایزر اجازه می‌دهد که به صورت غیر انحصاری، فناوری LNP  را برای حداکثر ۱۰ هدف برای توسعه واکسن یا ترکیبات درمانی، استفاده کند.

توماس مدن، مدیرعامل آکویتاس تراپیوتیکس گفت: «من فکر می‌کنم که داروهای مبتنی بر mRNA به بهبود سلامت انسان کمک می‌کنند. ما خوشحالیم که می‌توانیم با GC برای توسعه واکسن‌ها و درمان‌های جدید همکاری کنیم.»

هویون چول مدیرعامل GC، گفت: «ما سخت تلاش می‌کنیم تا روش‌های مختلف را برای توسعه داروهای جدید مانند واکسن آنفولانزا و درمان بیماری‌های نادر به کار ببریم.»

جی‌سی از سال ۲۰۱۷ بر روی mRNA به عنوان پلتفرم توسعه داروی نسل بعدی تحقیقاتی انجام داده است. این شرکت تلاش‌هایی را برای ایجاد هم‌افزایی با یک پلت فرم هوش مصنوعی انجام داده تا با کمک این هم‌افزایی امکان توسعه درمانی برای بیماری های نادر با کمک mRNA فراهم شود. امضا توافق‌نامه تحقیقاتی مشترک با موسسه تحقیقات هوش مصنوعی دانشگاه ملی سئول، یکی از این برنامه‌های هم‌افزایی است.