آغاز فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه فناوری‌های همگرا

مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام به برگزاری فراخوان حمایت از ایده‌های فناورانه در حوزه فناوری‌های همگرا کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ ۱۵ خردادماه ۱۴۰۱ با مراجعه به سایت مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا به نشانی NBIC.ir، فرم اطلاعات طرح را تکمیل و در فراخوان ثبت‌نام کنند. ارائه یک ایده فناورانه برای شرکت در این فراخوان قابل‌قبول است اگرچه ارائه نمونه آزمایشگاهی یا نمونه‌های بالغ‌تر در ارزیابی طرح امتیاز مثبت دارد.

فراخوان «حمایت از توسعه ایده‌های فناورانه محققان، پژوهشگران و اعضای هیات‌علمی در حوزه فناوری‌های همگرا» در تاریخ ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است و تا ۱۵ خردادماه ۱۴۰۱ ادامه دارد. این اولین بار است که فراخوان مربوطه با همکاری مشترک مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌گردد.

شرکت‌کنندگان پس از ورود به وب‌سایت مرکز به نشانی NBIC.ir و تکمیل فرم مربوطه داوری می‌شوند و در صورت احراز شرایط لازم، وارد ششمین دوره برنامه نوپاهای فناوری‌های همگرا می‌گردند. این برنامه بازوی حمایتی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا از استارتاپ‌ها و فناوران فعال در کشور است.

مخاطبان این فراخوان تمامی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، محققان، اساتید دانشگاه، هسته‌های فناور و استارتاپ‌هایی هستند که به دنبال توسعه ایده و محصول خود در حوزه فناوری‌های همگرا می‌باشند. بلوغ طرح‌های ارسالی باید در حد یک ایده فناورانه، نمونه آزمایشگاهی، نمونه اولیه یا محصول اولیه باشد (۲=<TRL<6) بطوریکه همچنان نیاز تحقیق‌وتوسعه و صرف هزینه برای ساخت محصول نهایی (آماده اخذ مجوز یا فروش) در آنان دیده می‌شود.

پذیرفته‌شدگان در این فراخوان از حمایت‌های زیر بهره‌مند خواهند شد.

  • شرکت رایگان در دوره آموزشی اعتبارسنجی محصول با هدف تعیین مشتری و بازار محصول
  • دریافت گرنت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه ایده و طرح پذیرفته‌شدگان
  • دریافت راهبری و مشاوره در مسیر تجاری‌سازی طرح، مالکیت فکری، تیم‌سازی و شرکتداری
  • آشنایی با مجوزهای تولید محصول و گواهی دانش‌بنیان و اخذ آسان‌تر آنان
  • برقراری ارتباط و تعامل با سرمایه‌گذاران/شتابدهندها به منظور تامین مالی و توسعه محصول و کسب‌وکار

به منظور دریافت گرنت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌کنندگان باید برای توسعه طرح خود با یکی از شتابدهنده‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیان توافق کنند. یافتن شتابدهنده/ شرکت دانش‌بنیان و مذاکره با آن با همراهی و کمک مشاوران و راهبران صندوق نوآوری و شکوفایی صورت می‌گیرد.

شایان ذکر است در صورتی که طرح از بلوغ فناوری بالایی برخوردار باشد (نمونه اولیه یا محصول اولیه) و به تشخیص برنامه نوپا برای کشور اهمیت راهبردی داشته باشد، حتی در صورت عدم همکاری شتابدهنده یا شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان دریافت حمایت مالی بلاعوض را از طریق مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا دارد.

اولویت حمایت با طرح‌هایی است که در محورهای علمی فراخوان به شرح زیر قرار گرفته باشند:

  1. ادوات، ابزار و رابط‌های مغز و رایانه (BCI)
  2. چاپگرهای زیستی (۳DBioPrinter)
  3. شبیه‌سازهای پزشکی
  4. ادوات پایش و رصد
  5. نسل جدید توالی یابی (NGS)
  6. زیست‌مهندسی (engineering biology) و زیست‌شناسی مصنوعی (synthetic biology)
  7. سامانه‌های ریز مقیاس زیستی و تشخیصی
  8. فناوری‌های اینترنت بدن (IOB)
  9. نانوزیست‌کاتالیست (NBC)

مخاطبان دقت داشته باشند در ساخت و تولید طرح باید از حداقل دو فناوری از ۴ فناوری NBIC استفاده شده باشد. منظور از فناوری‌های NBIC، نانوفناوری، زیست‌فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است. امکان بررسی طرح‌هایی که در ۹ محور بالا قرار نمی‌گیرند اما طبق تعاریف مربوطه همگرا هستند، وجود دارد اگرچه این امر منوط به تایید همگرایی محصول توسط مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا و عدم تکمیل ظرفیت پذیرش برنامه نوپا است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه فراخوان به نشانی https://nbic.ir/section/270 مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۹۰۲۵۵۵۵۴۳۹ و ۶۶۵۵۰۳۵۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت آشنایی بیشتر با برنامه نوپاهای فناوری‌های همگرا به صفحه اینستاگرام برنامه به نشانی nbic.startups@ مراجعه فرمایید.