ارتقاء رتبه کیفی مجله «نانوساختار در شیمی»

به گفته مدیرمسئول مجله نانوساختار در شیمی، این مجله در دو سال اخیر (۲۰۱۹ و ۲۰۲۰) موفق به کسب رتبه برتر در میان مجلات ایرانی شده و رتبه کیفی مجله در سال ۲۰۲۰ از Q۲ به Q۱ ارتقا یافته است.

امید مرادی دانشیار گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس و مدیرمسئول مجله نانوساختار در شیمی می‌گوید: «مجله نانوساختار در شیمی با هدف چاپ مقالات در زمینه علوم نانو به‌ویژه نانوشیمی راه‌اندازی شد. با توجه به رشد سریع علوم و فناوری نانو در دنیا و ایران، لازم بود که مجلات علمی تخصصی در زمینه نانو در کشور راه‌اندازی شود. مجله نانوساختار در شیمی از سال ۲۰۱۰ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس راه‌اندازی و از سال ۲۰۱۲ تاکنون توسط Springer ناشر بین‌المللی منتشر می‌شود. مجله نانوساختار در شیمی در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان نخستین مجله تخصصی ایران در زمینه نانو موفق به اخذ مجوز ورود به لیست ISI و در سال ۲۰۱۹ ضریب اثربخشی ۴.۰۷۷ اخذ کرد. سال ۲۰۲۰ ضریب اثربخشی مجله به ۶.۳۹۱ ارتقا یافت. این مجله در دو سال اخیر موفق به کسب بالاترین ضریب اثربخشی میان نشریات ایرانی شده و علاوه بر معرفی آخرین دستاوردهای علمی در زمینه نانو، باعث افزایش ارتقای علمی ایران در سطح بین‌المللی شده است. طبق گزارشی که سایت تامسون رویترز (Web of Science)که درباره رتبه‌بندی مجلات در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده، مجله نانوساختار در شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس ازنظر ضریب اثربخشی نشریات نانو در کشورهای جهان اسلام و خاورمیانه رتبه نخست در آسیا رتبه چهارم و در دنیا رتبه بیست و یکم را دارد.»

وی درباره هیئت تحریریه این مجله می‌گوید: «اعضای هیئت تحریریه مجله شامل دانشمندانی از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی و از دانشگاه‌های برتر دنیا حضور دارند که برخی از این افراد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، علوم تحقیقات، تهران جنوب، اهواز و…و دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت، دانشگاه رشت، زابل و … بوده و اعضای هیئت تحریریه خارج کشور از آمریکا، انگلستان، چین، استرالیا، مالزی، هند، فنلاند، ترکیه و … هستند.»

مرادی درباره مقالات منتشر شده در این مجله می‌گوید: «حدوداً ۳۰ درصد مقالات از ایران و مابقی از سایر کشورهای دیگر بررسی و پذیرش شده‌اند. از همه محققان دعوت می‌کنم برای مطالعه مقالات منتشر شده در مجله و سابمیت مقالات خود به وب‌سایت مجله (اینجا) مراجعه کنند. نویسندگانی از کشورهای آمریکا، انگلستان، برزیل، فرانسه، استرالیا، چین، کره جنوبی، هند، مالزی و … موفق به چاپ مقالات خود در مجله نانوساختار در شیمی شده‌اند.»

شایان ذکر است، براساس آیین‌نامه حمایت تشویقی ستاد فناوری نانو، به نویسندگان مقالات فناوری نانوی چاپ شده در مجله JNSC از سال ۲۰۲۲ به بعد در صورت تایید در کمیته علمی ستاد نانو، مبلغ ۲۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال حمایت تشویقی تعلق می‌گیرد.