تبدیل گازهای زائد شرکت‌های نفتی به گرافن و هیدروژن

امارات متحده عربی قصد دارد تا با نصب تجهیزات جدید شرکت لویدان، گازهای زائد خروجی از سایت‌های تولید نفت و گاز را به هیدروژن و گرافن تبدیل کند. با این کار از آلودگی هوا جلوگیری شده و مواد ارزشمند برای استفاده در صنعت به دست می‌آید.

یک شرکت پیشگام برای کمک به کربن‌زدایی سایت‌های استخراج نفت و گاز در امارات متحده عربی، قراردادی منعقد کرده است. این شرکت به دنبال تولید هیدروژن و گرافن از خروجی این سایت‌ها است.

شرکت لویدان (Levidian) قراردادی با زرو کربن ونچرز (Zero Carbon Ventures) برای استقرار ۵۰۰ سیستم لوپ خود در امارات طی پنج سال آینده امضا کرده است. هر یک از این واحدها ۱۰۰ تن در سال CO2 جذب خواهند کرد. این ۵۰۰ دستگاه Loop 50 قادر خواهند بود ۵۰۰ هزار تن CO2 را در طول دوره ۱۰ ساله جذب کنند.

این شرکت اولین واحد Loop – یک نسخه کمی کوچکتر Loop 10 – را به ابوظبی، می‌فرستد.

جان هارتلی، مدیرعامل شرکت لویدان گفت: «سیستم Loop در هنگام کربن زدایی گازهای زائد امکان تولید هیدروژن و گرافن را دارند. ما مشتاقانه منتظر نصب و راه‌اندازی این فناوری در سال‌های آینده هستیم.»

مارتین رینولدز، مدیرعامل زرو کربن ونچرز، Loop را تغییر‌دهنده بازی توصیف کرد. وی می‌گوید: «فناوری لویدان هیدروژن سبز و گرافن با کیفیت بالا را در اینجا در امارات تولید خواهد کرد. هر دو محصول به نوبه خود تأثیر مثبتی بر بسیاری از فرآیندهای صنعتی خواهند داشت.»

این دستگاه از امواج الکترومغناطیسی برای یونیزه کردن متان و ایجاد پلاسما استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند مشکل گاز، نیاز به هیدروژن و نیاز به گرافن را برطرف کند.

لویدان در سال ۲۰۱۲ با تمرکز بر ساخت گرافن از آزمایشگاه‌های دانشگاه کمبریج شروع به کار کرد. در سال ۲۰۱۹، این شرکت به بررسی نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پرداخت.

در این فناوری شما گاز را وارد می‌کنید، کربن را از بین می‌برید و در ادامه هیدروژن تولید می‌کنید. هارتلی، مدیرعامل لویدان گفت: «کربن‌زدایی گاز، تولید هیدروژن و گرافن، همه بخشی از این ابر روند جهانی است. تمرکز رشد شرکت روی هیدروژن است، جایی که بیشترین تقاضا برای Loop از آنجا می‌آید.»

هارتلی در سخنرانی در مرکز تحقیق و توسعه کمبریج این شرکت توضیح داد که سیستم لویدان در امارات متحده عربی به کربن‌زدایی عملیات بالادستی کمک می‌کند. ما یک مشکل بزرگ با متان داریم، اگر Loop بتواند آن را حل کند، بسیار مفید خواهد بود.

لویدان در چند هفته آینده یک دستگاه Loop 10 را به امارات می‌فرستد. ورودی به این دستگاه ۱٫۵ مترمکعب در ساعت متان، به طور موثر یک کیلوگرم متان، خواهد بود و خروجی آن ۱۲۰-۱۵۰ گرم گرافن و حدود ۱۹۰ گرم هیدروژن است.

شبکه ملی امارات قصد دارد تا از گرافن لویدان برای تقویت خطوط لوله خود برای حمل هیدروژن استفاده کند. گرافن می‌تواند لوله‌ها را در برابر خوردگی مقاوم‌تر کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هیدروژن بیشتری حمل کنند و احتمال ترک خوردن کمتری داشته باشند.