لایو صنعتی نانو: طراحی و تولید نانوداروهای ضدسرطان با آزادسازی کنترل شده و هدفمند– ۴ خردادماه

صفحه اینستاگرام نانو و صنعت، چهارشنبه ۴ خردادماه ۱۴۰۱، رأس ساعت ۹:۰۰ شب، با موضوع «طراحی و تولید نانوذرات هدفمند حاوی داروهای ضد سرطان و میکروذرات با آزادسازی کنترل شده»، میزبان مدیر «شرکت نانو دارو پژوهان پردیس»، خواهد بود.

این برنامه، به صورت گفتگوی زنده دکتر مهدی رحمانی کارگزار بخش ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (مجری برنامه)، با دکتر کیوان حاجی‌احمدی، مدیر واحد حمایت از بیمار «شرکت نانو دارو پژوهان پردیس» (میهمان برنامه)، در صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@) به نشانی، برگزار خواهد شد.

گفتنی است که شرکت نانو دارو پژوهان پردیس در زمینه طراحی و تولید صنعتی نانوذرات هدفمند داروهای ضد سرطان و میکرو ذرات با آزاد سازی کنترل شده فعالیت دارد. سایر زمینه‌های فعالیت عبارتند از: تحقیق، توسعه، تولید، صادرات، واردات، مشاوره و توزیع مواد و داروهای ضد سرطان و سایر داروهای شیمیایی، گیاهی، بیولوژیکی، مکمل‌ها، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و گیاهان دارویی با کسب مجوز و پروانه‌های لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سایر مراجع ذیصلاح.

به عنوان مثال، نانوداروی پکلی تاکسل باند شده با نانو ذرات آلبومین (پکلی نب)، یکی از نانوداروهای ضدسرطان تولیدی شرکت نانودارو است که برای درمان سرطان سینه، پانکراس، تخمدان و شش‌ها کاربرد دارد. ابعاد نانویی ذرات در این نانو دارو، باعث افزایش نفوذ ذرات به بافت‌های سرطانی و بهبود رسانش دارو به تومور می‌شود.

پاکلی تاکسل یک ماده طبیعی ضدسرطانی است که مانع فرآیند تقسیم سلولی و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. در این نانودارو از قابلیت آلبومین به عنوان حامل طبیعی مولکولهای نامحلول در آب، در بدن استفاده شده که به طور انتخابی در بافت‌های توموری جمع می‌شود. این نانو داروی ضدسرطان به دلیل اینکه ماده موثر ضدسرطان پاکلی تکسل را درون آلبومین قرار می‌دهد، اثرات جانبی مضر شیمی درمانی را مانند داروهای دیگری که از حلال استفاده می‌کنند، ندارد.

بدینوسیله از کلیه مدیران، صنعتگران، پژوهشگران، فعالان رسانه‌ای و تخصصی و عموم علاقمندان حوزه‌های صنعتی فناوری نانو، دعوت می‌شود تا در این لایو صنعتی، شرکت نمایند و ضمن اطلاع از کاربردهای صنعتی فناوری نانو در تولید نانوداروهای ضدسرطان و هدفمند، به طرح پرسش‌ها و بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

شایان ذکر است گفتگوهای زنده صنعتی و تخصصی در بستر اینستاگرام (لایو صنعتی نانو)، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و با هدف معرفی و توسعه برنامه‌های حمایتی و صنعتی کشور، کاربردهای صنعتی، توانمندی‌ها و محصولات صنعتی فناوری نانو ایران و ایجاد فضای پویا و زنده پرسش و پاسخ برای مدیران، صنعتگران و علاقمندان عرصه فناوری و صنعت، به عنوان یکی از برنامه‌های صنعتی صفحه رسمی اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@) به نشانی، به اجرا گذاشته می‌شود و علاقمندان می‌توانند ضمن حضور رایگان و آزاد در این برنامه‌ها، از طریق دایرکت صفحه، با مسئولین هر حوزه در ارتباط باشند و نقطه نظرات خود را در هر لحظه بصورت نظر (کامنت) یا پیام مستقیم (Direct)، مطرح نمایند.