پلیمروزوم‌ها به انتقال siRNA به تومور سرطانی کمک می‌کنند

پژوهشگران دانشگاه آلاباما پلیمروزوم‌هایی با ابعاد ۱۰۰ نانومتر ساختند که می‌توانند با موفقیت siRNAها را به تومور سرطانی برسانند.

RNAهای مداخله‌گر کوچک یا siRNAها، پتانسیل درمان تومورها را دارند. siRNAها از طریق توانایی خود در از بین بردن خاص انکوژن‌هایی که رشد تومور را بدون سمیت همراه با شیمی‌درمانی افزایش می‌دهند به درمان سرطان کمک می‌کنند. با این حال، siRNAها به وسیله نقلیه تحویلی نیاز دارند تا از تخریب و پاکسازی در سفر خود از طریق جریان خون به تومور سرطانی محافظت شوند.

پلیمروزوم‌ها طبقه‌ای از وزیکول‌های مصنوعی، کره‌های کوچک توخالی هستند، که یک ترکیب خاص را احاطه می‌کنند. ادی یانگ و یوجینا خارلامپیوا از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام پلیمروزوم ۱۰۰ نانومتری را ارائه کردند که به طور ایمن و کارآمد PARP1 siRNA را به تومورهای سرطان سینه سه‌گانه منفی در موش‌ها حمل می‌کند. در آنجا، siRNA بیان آنزیم ترمیم‌کننده DNA PARP1 را متوقف کرده و به طور قابل توجهی به موش‌های مبتلا به سرطان سینه کمک می‌کند تا طول عمر آن‌ها چهار برابر افزایش یابد.

مهارکننده‌های PARP در هدف قرار دادن تومورهای دارای نقص در ترمیم DNA موفق بوده‌اند و ممکن است ریزمحیط ایمنی تومور را تعدیل کنند. با این حال ترکیب بسیاری از مهارکننده‌های PARP با مواد شیمی درمانی چالش برانگیز بوده است. به طور خاص هدف قرار دادن PARP1 در تومور ممکن است امکان درمان‌های ترکیبی جدید را فراهم کند.

آن‌ها در مجله ACS Applied Bio Materials گزارش دادند: «تا جایی که ما می‌دانیم، کار ما نشان‌دهنده اولین نمونه از نانووزیکول‌های پلیمری زیست تخریب‌پذیر و غیر یونی است که قادر به محصور کردن و تحویل مؤثر siRNA PARP1 برای از بین بردن PARP1 در داخل بدن هستند. مطالعه ما بستری پیشرفته برای توسعه حامل‌های درمانی با هدف‌گیری دقیق فراهم می‌کند، که می‌تواند به توسعه نانوحامل‌های دارورسان موثر برای ژن درمانی سرطان سینه کمک کند.»

در این رویکرد سریع و ایمن، پژوهشگران برای کپسوله‌سازی و تحویل PARP1 siRNA به سلول‌های سرطان سینه، از نانووزیکول‌های پلیمری مونتاژ شده از سه کوپلیمر بلوک زیست تخریب‌پذیر استفاده می‌کنند که در یک زنجیره مستقیم به هم متصل شده‌اند. بلوک اول، زنجیره ای از ۱۴ مولکول N-vinylpyrrolidone، بلوک دوم، زنجیره‌ای از ۴۷ مولکول دی متیل سیلوکسان، و  بلوک سوم از زنجیره ۱۴ مولکولی دیگر N-vinylpyrrolidone بهره‌مند است.

محققان دانشگاه آلاباما از روش‌های ساده‌ای استفاده کردند که به این پلیمرهای بلوک اجازه می‌دهد تا در پلیمرزوم‌های کره‌ای توخالی با قطر ۱۰۰ نانومتر که ضخامت پوسته محکمی در حدود ۱۳ نانومتر دارند، تبدیل شوند. روش مونتاژ قادر به تولید در مقیاس بزرگ و کنترل کیفیت سازگار است.

پلیمروزوم‌ها مونتاژ شده در حضور PARP1 siRNA توانستند RNA را در داخل نانوحامل بارگذاری کنند. هنگامی که اینها توسط اولتراسوند در شرایط آزمایشگاهی باز شدند، siRNA بدون تغییر آزاد شد. پلیمرزوم‌ها همچنین می‌توانند با رنگ فلورسنت Cy5.5 بارگذاری شوند. ۱۸ ساعت پس از تزریق نانوحامل‌های رنگی به موش‌های حامل تومور، رنگ از طریق هدف گیری غیرفعال در تومورها انباشته شده بود. محققان همچنین توانستند رنگ فلورسنت را به صورت کووالانسی به بیرون این نانوکپسول‌های همه کاره بچسبانند.