میتسوبیشی از آلیاژ‌های نانویی آلومینیم در صنعت خودروسازی استفاده می‌کند

شرکت نانوآل که در توسعه آلیاژ‌های آلومینیم با کمک مواد پیشرفته و فناوری‌نانو تخصص دارد، با انعقاد قراردادی به دنبال توسعه آلیاژ‌های جدید آلومینیم برای استفاده در صنعت خودروسازی است. شرکت میتسوبیشی ژاپن یکی از طرف‌های این قرارداد است.

نانوآل (NanoAL) مشارکت تجاری خود را با شرکت میتسوبیشی آرتی‌ام ژاپن (Mitsubishi RtM Japan) را آغاز کرد. در این توافقنامه توسعه‌ای مشترک سه جانبه، شرکت نیکی ام‌سی آلومینیم (Nikkei MC Aluminium) نیز حضور دارد.

این قرارداد به دنبال توافق‌نامه مجوز (license agreement) بین نانوآل و RtMJ برای فناوری افزودنی امضا شد. این مشارکت بر توسعه و تجاری‌سازی آلیاژهای آلومینیومی پیشرفته ریخته‌گری فشار بالا برای هدف قرار دادن بازارهای در حال ظهور متعدد، از جمله خودرو و لوازم الکترونیکی مصرفی تمرکز دارد.

ریخته‌گری فشار بالا اخیراً پس از آن که تسلا آن را به عنوان روشی برای ساخت قاب‌های آلومینیومی بزرگ خودرو با دستگاه ریخته‌گری به نام «گیگا پرس» پذیرفت، توجه زیادی را به خود جلب کرد. این فرآیندی است که در آن فلز مذاب تحت فشار قابل‌توجهی به قالب ریخته می‌شود.

ریخته‌گری فشار بالا سریع و ارزان است و به دلیل دقت ابعادی عالی و سطح صاف، به حداقل ماشین‌کاری نیاز دارد. بنابراین، برای قطعه‌سازان خودرو بسیار جذاب است. علاوه بر این، هندسه بسیار پیچیده به دست آمده آن را برای سایر کاربردها مانند سینک‌های حرارتی برای مدیریت حرارتی نیز جذاب می‌کند.

در این مشارکت، نانوآل از چارچوب آلیاژ اختصاصی خود برای توسعه شیمی آلیاژهای آلومینیوم جدید استفاده می‌کند که ترکیبی از استحکام و هدایت حرارتی بالا را به دست می آورد و در عین حال با ریخته‌گری فشار بالا سازگار با فرآیند است. شرکت نیکی ام‌سی آلومینیم از توانایی و تخصص تولید آلومینیوم ثانویه خود برای افزایش مقیاس و پذیرش استفاده خواهد کرد. RtMJ به تجاری‌سازی مواد جدید با استفاده از شبکه گسترده مشتریان فعلی خود کمک خواهد کرد.

نون وو مدیرعامل نانو‌آل می گوید: «فناوری آلیاژی اختصاصی نانوآل به شرکت نیکی ام‌سی آلومینیم و مشتریانش کمک می‌کند تا بر چالش‌های نوظهور در انتخاب مواد، طراحی و فرآیندهای تولید برای محصولات آلومینیومی ریخته‌گری فشار بالا نسل بعدی غلبه کنند.»

هیروشی هوریکاوا، مدیر اجرایی شرکت نیکی ام‌سی آلومینیم می‌گوید: «به منظور دستیابی به عملکرد بالا و اثرات زیست محیطی کم که مورد نیاز مشتریان است، لازم است ویژگی‌های مواد بهبود یابد. ما معتقدیم که فناوری متمایز نانوآل در بهبود این ویژگی‌ها مؤثر است.»

کوتا ایکنیشی، مدیر اجرایی RtMJ گفت: «ما امیدواریم که این همکاری در توسعه آلیاژهای ریخته‌گری با کارایی بالا با نانوآل و NMA ارزش جدیدی برای کاربران ایجاد کند. آلیاژهای آلومینیوم به سبک وزنی در صنایع خودروسازی و حمل و نقل کمک می‌کنند.»