دولت بریتانیا از فروش یک شرکت نانویی به چینی‌ها جلوگیری کرد

بریتانیا از تصاحب یک شرکت تولیدکننده گرافن ولزی توسط چین‌ها جلوگیری کرد. این تصمیم به دلایل امنیت ملی گرفته شده است.

تصاحب یک تولیدکننده ولزی گرافن و نانولوله‌های کربنی توسط کنسرسیومی به رهبری چین پس از تحقیقات دولت بریتانیا کنار گذاشته شد. کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی بریتانیا، در ۱۱ مه دستور داد تا بررسی فاز ۲ پیشنهاد خرید شرکت پرپتوس اپلاید متریالز (Perpetuus Applied Materials) به دلایل امنیت ملی انجام شود.

نتیجه این بررسی‌ها به این سرانجام رسید که خرید این تولیدکننده گرافن و نانولوله‌های کربنی توسط کنسرسیومی به رهبری چین پس از تحقیقات دولت بریتانیا کنار گذاشته شود.

شرکت پرپتوس اپلاید متریالز در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و محصولات و خدماتی را در بخش عرضه نانولوله‌های کربنی ارائه داده است. این ترکیبات در مهندسی مکانیک و به عنوان مواد افزودنی و همچنین در الکترونیک کاربرد دارند.

شانگهای کینگتون تکنولوژیز (Shanghai Kington Technologies) و سایر سرمایه‌گذاران پیشنهاد داده بودند که این شرکت را در اختیار بگیرند.

ژونگ فو ژو دانشمند ارشد فناوری نانو در شرکت پرپتوس اپلاید متریالز است که تحقیقاتش در زمینه طراحی، شبیه‌سازی، ساخت و شناسایی مشتقات گرافن، کامپوزیت‌های تقویت‌شده پلیمری انجام می‌شود.

این اقدام تهاجمی‌ از سوی وزیر بازرگانی ممکن است پیامدهایی برای سرنوشت شرکت نیوپورت ویفر فاب داشته باشد، که یکی از پیشرفته‌ترین مرکز ساخت تراشه بریتانیا بوده که توسط Nexperia در جولای ۲۰۲۱ تصاحب شد.