فناوری واکسن‌های ضدکرونا برای درمان سرطان به‌کار گرفته می‌شود

محققان دانشگاه سینسیناتی با همکاری شرکت یوهان (Yuhan) برای بهبود فناوری مورد استفاده در واکسن‌های ضدکرونا همکاری خواهند کرد. آنها به دنبال استفاده از فناوری نانوذرات لیپیدی در درمان سرطان هستند.

یکی از اساتید مهندسی شیمی در دانشگاه سینسیناتی با یک شرکت داروسازی کره‌جنوبی برای توسعه درمان‌های جدید سرطان با استفاده از فناوری موجود در برخی از واکسن‌های COVID-19 همکاری خواهد کرد.

جویوپ لی، استاد کالج مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه سینسیناتی، با شرکت یوهان و دانشگاه ایوها هومنز در کره جنوبی برای بهبود درمان‌هایی که از RNA پیام رسان و نانوذرات لیپیدی استفاده می‌کنند، همکاری خواهد کرد. این فناوری همچنین برای درمان بیماری‌های عفونی و اختلالات ژنتیکی استفاده می‌شود.

RNA پیام‌رسان یا mRNA به سلول‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را از DNA برای ایجاد پروتئین‌های جدید بگیرد. هم مدرنا و هم فایزر از این فناوری در واکسن‌های ضدکرونای خود استفاده کردند. برای ویروس‌هایی مانند آنفولانزا یا هپاتیت A، برخی از واکسن‌ها از یک نسخه غیرفعال ویروس برای تحریک پاسخ ایمنی استفاده می‌کنند که به بدن کمک می‌کند آنتی‌بادی‌هایی ایجاد کند که از شما محافظت می‌کنند. واکسن‌های mRNA به سلول‌ها می‌گویند که در صورت ابتلای افراد به ویروس، همان پروتئین‌های محافظی را بسازند که باعث تحریک سیستم ایمنی می‌شود.

کلید درمان mRNA جدید داشتن یک سیستم تحویل کارآمد mRNA در سراسر غشای سلولی است که معمولاً از نانوذرات لیپیدی استفاده می‌کند. اما بسیاری از این درمان‌ها به صورت پتنت ثبت شده‌اند، که توانایی سایر شرکت‌ها را برای اصلاح آن‌ها محدود می‌کند.

تیم تحقیقاتی لی در دپارتمان مهندسی شیمی دانشگاه کالیفرنیا در حال توسعه نانوذرات لیپیدی ثبت‌شده جدید با خواصی است که می‌تواند بافت‌ها را دقیق‌تر و با قدرت بیشتر هدف قرار دهد. لی گفت، اگر محققان بخواهند از درمان‌های mRNA برای سایر بیماری‌ها استفاده کنند، این امر بسیار مهم خواهد بود. لی گفت: «این همکاری با یوهان پتانسیل زیادی را برای درمان‌های مبتنی بر RNA نشان می‌دهد.»

او گفت: «ایمن‌سازی فناوری جدید تحویل نانوذرات لیپیدی در گسترش استفاده از mRNA به سایر حوزه‌های درمانی حیاتی است. هنگامی که سیستم تحویل برای درمان‌های mRNA با استفاده از نانوذرات تایید شد، کاربردهای آن فراتر از امکانات فعلی خواهد بود.»

یکی از چالش‌های اصلی در توسعه mRNA این است که بسیار شکننده است و کار با آن دشوار است. دانشگاه ایوها در حال کار برای ایجاد فناوری‌های mRNA پایدار است که تولید پروتئین در سلول‌ها را برای درمان‌های جدید mRNA هدف قرار می‌دهد.

هیوکجین لی، استاد علوم دارویی در دانشگاه زنان ایوها، گفت: «از طریق این مشارکت میان صنعت و دانشگاه، ما امیدواریم که با ترکیب تحقیقات علمی پیشرفته در دانشگاه ایوها با دانش توسعه داروی یوهان، خط تولید جدید ایمنی-انکولوژی ایجاد کنیم.»

یوهان گفت که درمان‌های mRNA دارای پتانسیل پزشکی بسیار فراتر از واکسن هستند. این شرکت قصد دارد با استفاده از هر دوی این mRNA های جدید و فناوری های پلت فرم نانوذرات لیپیدی، ایمونوتراپی سرطان مبتنی بر mRNA را توسعه دهد. در نهایت، این شرکت امیدوار است که دامنه درمان‌های خود را به سایر بیماری‌ها گسترش دهد.