ذرات آب اتمیزه شده در اندازه نانو، ویروس کرونا را از بین می‌برد

شرکت پاناسونیک به تازگی دستگاهی ساخته است که می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. در این دستگاه از ذرات آب اتمیزه شده الکترواستاتیک در اندازه نانو استفاده شده است.

محققان دانشگاه متروپولیتن اوزاک با همکاری شرکت پاناسونیک ذرات آب اتمیزه شده الکترواستاتیک در اندازه نانو را برای مبارزه با ویروس کرونا به کار گرفتند. پوشش پروتئینی ویروس کرونا و RNA آن را می‌توان توسط ذرات آب اتمیزه شده الکترواستاتیک در اندازه نانو از بین برد، که در نهایت توانایی ویروس برای اتصال به سلول‌های میزبان را مختل می‌کند.

هنگامی‌که پوشش سطح ویروس، پروتئین و RNA  ویروس توسط ذرات آب اتمیزه شده الکترواستاتیک در اندازه نانو آسیب می‌بیند، ویروس قادر به اتصال به سلول‌های میزبان نیست.

سازمان بهداشت جهانی اسپری یا مه پاشی مواد شیمیایی بیوسیدال یا استریلیزاسیون اشعه ماوراء بنفش را در فضاهای مسکونی توصیه نمی کند زیرا این روش‌های ضد عفونی کردن، محدودیت‌های قابل توجهی دارند.

ذرات آب اتمیزه شده الکترواستاتیک در اندازه نانو که توسط دستگاه الکترواسپری شرکت پاناسونیک ایجاد می‌شود، یک راه حل قابل دوام است. ذرات آب شامل گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) است که ممکن است به لیپیدها، پروتئین‌ها و DNA آسیب برساند و در عین حال باکتری‌ها و ویروس‌ها را نیز ضدعفونی کند.

تیم تحقیقاتی یاسوگی قبلا نشان داده بود که ذرات آب اتمیزه شده الکترواستاتیک در اندازه نانو ویروس کرونا را پاکسازی می‌کنند، اما مکانیسم آن ناشناخته باقی مانده بود.

تاثیری که این گروه تحقیقاتی هنگام قرار گرفتن ویروس کرونا در معرض ذرات آب اتمیزه شده الکترواستاتیک در اندازه نانو مشاهده کردند، در آخرین کار آن‌ها که در مجله Journal of Nanoparticle Research منتشر شده، توضیح داده شده است.

در حین بررسی اثرات ویروس، محققان دریافتند که ذرات آب اتمیزه شده باعث کاهش عفونت ویروس کرونا به سلول‌ها می‌‌شود.

مایو یاسوگی، دانشیار دانشگاه متروپولیتن اوزاکا می‌گوید: «ما مشاهده کردیم که ذرات آب اتمیزه شده الکترواستاتیک در اندازه نانو به پوشش ویروسی، پروتئین و RNA آسیب رسانده و مانع از اتصال آن‌ها به سلول‌های میزبان می‌شود. پدیده‌هایی که مشاهده کردیم، مکانیسم اصلی این فرآیند در نظر گرفته می‌شوند که توسط آن ذرات آب اتمیزه‌شده الکترواستاتیک در اندازه نانو، ویروس کرونا را ضدعفونی می‌کنند. ما دریافتیم که هدف ذرات آب، ساختار خاص ویروسی یا پروتئین‌های خاص نیست. از آنجایی که ذرات آب بر پوشش ویروسی، پروتئین و RNA تأثیر می گذارد، ممکن است سایر گونه‌های ویروسی را نیز ضد عفونی کنند.»