فعال‌ترین آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو در چه شهرهایی واقع هستند؟

راه‌اندازی شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو (شبکه توانا) در سال ۱۳۹۱ با حمایت مالی معاونت ریاست جمهوری، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و آموزش و پرورش توسط باشگاه نانو با هدف دسترسی همه دانش‌آموزان کشور به تجهیزات آزمایشگاهی آغاز شد و تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد ۸۹ آزمایشگاه به عضویت این شبکه درآمدند. باشگاه نانو طبق برنامه هر ساله، عملکرد این آزمایشگاه‌ها را در سال ۱۴۰۰ ارزیابی و از فعال‌ترین آن‌ها تقدیر می‌کند.

بر اساس گزارش دبیرخانه شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۸ هزار دانش‌آموز و دبیر با حضور در آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو به کمک تجهیزات فناوری نانو که همگی ساخت ایران هستند، با این فناوری نوین آشنا شدند و امکان کار آزمایشگاهی با تجهیزات تخصصی فناوری نانو را پیدا کردند.

از مهم‌ترین پارامترهای حائز اهمیت در امتیازدهی به آزمایشگاه‌های شبکه توانا تعداد دوره‌های برگزار شده به صورت تئوری و عملی، تعداد افراد آموزش دیده در دوره‌‌ها، میزان فعالیت آزمایشگاه‌ها در میزبانی نشست‌ها و دوره‌ها، مشارکت مرکز برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای حضور در جشنواره و المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، حضور در نشست‌های ماهانه، همکاری در برگزاری و تعداد برگزیدگان در مسابقه ملی نانو و میزان تعامل و همکاری با باشگاه نانو است.

۱۵ مرکز معرفی شده در جدول زیر، موفق به برگزاری ۱۵۰۵ دوره برای بیش از ۱۰۰۹۸۸ هزار نفر دانش‌آموز و دبیر در کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی و همچنین کسب حداقل ۳۱۸۹ امتیاز بر اساس آیین‌نامه ارزیابی آزمایشگاه‌های فناوری نانو عضو شبکه توانا شده‌اند.

جدول مشخصات ۱۵ آزمایشگاه فناوری نانو برتر شبکه توانا در سال ۱۴۰۰

رتبه استان نام پژوهش‌سرا امتیاز
۱ کردستان پژوهش‌سرای امام خمینی- قروه ۲۳۸۷۴
۲ فارس پژوهش‌سرای پرفسور نظامی-  فسا ۲۳۰۹۳
۳ خوزستان پژوهش‌سرای فارابی- اهواز ۲۰۴۶۳
۴ قم پژوهش‌سرای پروفسور حسابی- قم ۱۶۸۰۶
۵ آذربایجان شرقی پژوهش‌سرای مراغه ۱۶۷۸۷
۶ کرمانشاه پژوهش‌سرای ناحیه ۱ – کرمانشاه ۱۵۲۸۹
۷ آذربایجان شرقی پژوهش‌سرای آذربایجان – تبریز ۱۴۸۱۱
۸ کردستان پژوهش‌سرای رازی – ناحیه ۱ سنندج ۱۰۰۹۴
۹ فارس پژوهش‌سرای دانش آموزی رازی – شیراز ۷۲۳۴
۱۰ اصفهان پژوهش‌سرای استاد طاهر – شهرضا ۵۶۵۰
۱۱ کرمانشاه پژوهش‌سرای پرفسور شمسی پور ناحیه ۳ – کرمانشاه ۵۲۶۸
۱۲ کردستان پژوهش‌سرای ناحیه۲- سنندج ۴۸۵۷
۱۳ بوشهر پژوهش‌سرای شهید خوشبخت – بوشهر ۴۳۵۳
۱۴ آذربایجان شرقی پژوهش‌سرای بناب ۴۰۰۴
۱۵ ایلام پژوهش‌سرای فرهیختگان ایلام ۳۱۸۹

لازم به توضیح است، فعالیت اصلی این مراکز، آموزش علوم و فناوری نانو به دانش‌آموزان و معلمان سراسر کشور و ایجاد محیط پژوهشی برای انجام طرح‌های دانش‌آموزی با موضوع نانو است.

تمام مدارس، پژوهش‌سراها و نهادهای علمی دانش‌آموزی که دارای آزمایشگاه هستند، در صورت احراز شرایط می‌توانند عضو این شبکه شده و از تسهیلات شبکه توانا برخوردار گردند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شبکه توانا می‌توانید این صفحه را بخوانید.

راه‌های ارتباطی شبکه آزمایشگاهی توانا

نشانی: تهران، بلوار جناح، بلوار گلاب، خیابان حسینی، کوچه رییسی، پلاک ۷، باشگاه نانو

شماره تماس: ۹۲۰۰۱۰۳۱-۰۲۱

ایمیل : nanoclub.tavana@gmail.com