با تزریق نانوذرات، موش‌ها می‌توانند در شب ببینند!

تزریق نوعی نانوذرات به خون موش‌ها نشان داد که این جوندگان می‌توانند با کمک نانوذرات دید در شب داشته باشند. نانوذرات نور مادون قرمز را به نور سبز تبدیل می‌کنند.

طیف نوری بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر گستره نوری مناسب برای دیدن در ما است. نه انسان و نه اکثر پستانداران دیگر نمی‌توانند طول موج‌های بسیار بالاتر و کمتر را درک کنند. ما با کمک ابزارهای نوری فنی مانند عینک دید در شب بینایی را ارتقا می‌دهیم تا نور مادون قرمز را در شب قابل مشاهده کنیم. آیا می‌توان چشم‌ها را به گونه‌ای ارتقاء داد که به ما اجازه دهد شب را بدون ابزار اضافی تماشا کنیم؟ این کار در موش‌ها انجام شده است. با کمک فناوری‌نانو، مغز موش‌ها قادر به تفسیر اطلاعات جدید بود.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست با محققان دانشگاه علم و فناوری چین برای آزمایش نانوذرات همکاری کردند. آن‌ها نانوذراتی ایجاد کردند که به جریان خون موش‌ها تزریق می‌شود. این ذرات به چشم‌ها رسیدند و خود را در گیرنده‌های نوری تثبیت کردند. این گیرنده‌ها برای درک نور استفاده می‌شوند. با تزریق این نانوذرات به موش، آن‌ها قابلیت تازه‌ای پیدا کرده‌اند به طوری که این حیوانات می‌توانند آنچه را که به‌عنوان مادون قرمز نزدیک (NIR) شناخته می‌شود، که معمولا در محدوده نامرئی برای آن‌ها (و برای انسان) است، درک کنند.

نانوذرات نور مادون قرمز را با طول موج ۹۸۰ نانومتر جذب کرده و آن را به ۵۳۵ نانومتر تبدیل می‌کنند. انسان‌ها این طول موج را سبز می‌دانند. این روش، هیچ عارضه‌ای برای موش‌ها نداشت. در برخی از موش‌ها قرنیه برای چند روز کدر شد، بعد از یک هفته دوباره همه چیز خوب شد. دانشمندان بر این باورند که این فناوری در انسان نیز کار می‌کند، به عنوان مثال برای درمان ضعف بینایی و درمان بیماری‌های چشمی می‌توان از آن استفاده کرد.

آن‌ها در مورد ارتقاء چشم‌های سالم به سمت دید در شب صحبت نمی کنند. با این حال، محقق اصلی به امکان «دیدن تمام اطلاعات پنهان مادون قرمز و فروسرخ در جهان که با چشم غیر مسلح ما قابل مشاهده نیست» اشاره کرده‌اند. زمان نشان خواهد داد که این فناوری چقدر کاربردهای عملی خواهد داشت.