با همکاری بخش خصوصی و دولت، مرکز تحقیقات گرافن در هند راه‌اندازی می‌شود

دانشگاه دیجیتال، مرکز مواد برای فناوری‌های الکترونیک و شرکت تاتا استیل برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات گرافن در هند با هم همکاری می‌کنند.

دانشگاه دیجیتال کرالا، مرکز مواد برای فناوری‌های الکترونیک (C-MET) و تاتا استیل تفاهم‌نامه‌ای (MOU) را برای همکاری درساخت یک مرکز تحقیق و نوآوری امضا کرده‌اند. این مرکز تحقیقاتی در بخش توسعه، نوآوری محصول و فعالیت‌های ظرفیت سازی در زمینه گرافن و اکوسیستم مواد دو بعدی فعالیت خواهد کرد.

از گرافن به دلیل خواص الکتریکی و الکترونیکی فوق‌العاده‌اش به عنوان ماده شگفت‌انگیز یاد می‌شود. گرافن نازک‌ترین و قوی‌ترین ماده در جهان بوده که تا به حال شناخته شده است و دارای پایداری شیمیایی خوب، رسانایی الکتریکی بالا و سطح بزرگی است در حالی که شفاف و سبک است. مواد دوبعدی در حال ظهور طیف گسترده‌ای از کاربردهای تجاری و صنعتی در بیوپزشکی، دفاع، الکترونیک، انرژی و حسگرها در آینده خواهند داشت.

طبق آخرین تحقیقات، گرافن می‌تواند جایگزین ایندیوم شود و در نتیجه هزینه صفحه نمایش OLED (دیود ساطع‌کننده نور ارگانیک) در گوشی‌های هوشمند را کاهش دهد. این مرکز به عنوان یک نقطه شروع برای ترویج استارتاپ‌ها و تحقیقات تجاری عمل خواهد کرد. در حال حاضر تعداد بسیار کمی از مراکز تحقیقاتی گرافن در سطح جهان وجود دارد.

دکتر ساجی گوپینات، معاون دانشگاه دیجیتال، دکتر ان راگو مدیر C-MET و قائم مقام شرکت تاتا استیل این تفاهم‌نامه را، در حضور بالاگوپال وزیر دارایی کشور هند، امضا کردند.

بالاگوپال وزیر دارایی کشور هند گفت که ایجاد مرکز نوآوری گرافن باعث تقویت صنعت در این کشور خواهد شد زیرا استارت‌آپ‌ها و SMEهای جدید می‌توانند از مزایای خواص ساختاری، حرارتی و الکتریکی خارق‌العاده گرافن برای نوآوری محصولات و خدمات جدید استفاده کنند.

وی افزود: «سازمان‌های صنعتی موجود نیز می‌توانند کیفیت محصولات و خدمات خود را با بررسی امکانات گرافن افزایش دهند.»

وزیر دارایی هند همچنین گفت که شرکای این پروژه  مدل منحصر به فردی را ایجاد می‌کنند که در آن یک دانشگاه، یک سازمان تحقیقاتی و یک شرکت صنعتی پیشرو برای توسعه یک اکوسیستم صنعتی با فناوری پیشرفته گرد هم آمده‌اند.»