رونمایی از ابرخودرویی که مخزن هیدروژنی نانویی دارد

ابرخودروی شرکت ویریتک که مجهز به مخزن تحت فشار هیدروژن تقویت شده با گرافن است، در یک نمایشگاه رونمایی شد. مخزن این خودرو به عنوان بخشی از شاسی خودرو نیز عمل می‌کند که این موضوع موجب کاهش وزن خودرو شده است.

شرکت ویریتک از ابرخودروی هیدروژنی ۷۴۵ کیلوواتی خود رونمایی کرد، خودرویی که توسط متخصص طراحی خودرو ایتالیایی پینیفارینا (Pininfarina) طراحی شده است. ابرخودروی هیدروژنی شرکت ویریتک (Viritech) کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این ابرخودرو که آلایندگی صفر دارد، به تازگی در جشنواره گودوود به نمایش درآمده است.

این خودرو  که در آن از مخازن تحت فشار هیدروژن تقویت شده با گرافن استفاده شده، در تعداد محدودی با قیمت حدود ۲٫۶ میلیون دلار به فروش می رسد و انتظار می‌رود که از اوایل سال ۲۰۲۴ تحویل شود.

برای کاهش وزن و هزینه، مخازن ذخیره هیدروژن به‌عنوان بخشی از ساختار شاسی این خودرو طراحی شده‌اند. این خودرو یک ابزار نمایشی برای فناوری پیل سوختی هیدروژنی شرکت ویریتک در نظر گرفته شده است که قصد دارد آن را به شرکت‌های دیگر برای استفاده در خودروهای سواری FCEV، وسایل نقلیه سنگین، هواپیما و قایق‌ها ارائه دهد.

مت فالکز، یکی از بنیان‌گذاران شرکت ویریتک، مهندس سابق فرمول ۱، دلایل تمرکز شرکت ویریتک بر هیدروژن را چنین بیان کرد: «وقتی روی استفاده از باتری در خودرو حساب باز می‌کنید، با یک مشکل بزرگ مواجه می شوید. مشکل وزن خودرو است. یعنی هر قدر باتری بیشتری برای ذخیره انرژی بیشتر نیاز داشته باشید، خودرو سنگین‌تر می‌شود.»

فالکز اضافه کرد که نمی‌خواهد خودرویی بسازد که «دو تن وزن داشته باشد». مشکلات مربوط به یک پیشرانه FCEV، همانطور که فالکز درک می‌کند، در درجه اول حول ذخیره خود هیدروژن و وزن سخت افزار متمرکز است. برای غلبه بر این موانع، این شرکت از “مخازن تحت فشار هیدروژن تقویت شده با گرافن” استفاده می‌کند که اساساً به این معنی است که مخازن ذخیره هیدروژن یک عنصر ساختاری شاسی را تشکیل می‌دهند. این موضوع باعث کاهش وزن و هزینه می‌شود و در عین حال ساختار را ساده می‌کند.

در حالی که این ابرخودرو اولین کاربرد خودرویی این فناوری خواهد بود، این شرکت در درجه اول بخش خودروهای تجاری را هدف قرار داده است.