شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه فناوری نانو راه‌اندازی می‌شود

با انعقاد قراردادی میان شرکت سامان صدرای داناشریف و هلدینگ صنایع نانوتک آینده (صنتا)، شتابدهنده تخصصی در حوزه فناوری نانو راه‌اندازی می‌شود.

چهارشنبه ۸ تیرماه ۱۴۰۱، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو میزبان رویدادی بود که در آن قرارداد راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه فناوری نانو امضا شد. این رویداد با حضور مدیران ارشد هلدینگ صنتا، آقای دکتر مجید معنوی مدیرعامل و آقای مهندس رضا سجادی رییس هیئت‌مدیره صنتا و همچنین سید محمد حسینی مدیرعامل و محمد اصغری رئیس هیئت‌مدیره شرکت سامان صدرای داناشریف و نمایندگانی از ستاد نانو برگزار شد.
براساس توافق‌های صورت‌گرفته میان هلدینگ دانش‌بنیان صنایع نانوتک آینده و شرکت سامان صدرای داناشریف و همچنین حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اولین شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه فناوری نانو با همکاری این مجموعه‌ها راه‌اندازی شده است. این شتاب‌دهنده با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد ریالی آغاز به‌کار می‌کند که در صورت عملکرد مطلوب در جذب و موفقیت استارتاپ‌های نانویی، قادر به افزایش سرمایه نیز خواهد بود.
هدف این شتابدهنده، حمایت از استارت‌آپ‌هایی است که تحت حمایت برنامه‌هایی نظیر نانومچ و نانواستارت‌آپ هستند تا بتوانند با کمک این شتابدهنده ارتقا پیدا کنند و به سطحی مناسب برای سرمایه‌گذاری برسند.
این شتاب‌دهنده رسما فعالیت خود را از تیرماه ۱۴۰۱ آغاز می‌کند و پذیرای تمامی فناوران و محققانی است که در حوزه فناوری نانو، سابقه فعالیت فناورانه و تولید نمونه اولیه را داشته‌اند.
حمایت‌های مالی این شتاب‌دهنده تخصصی در محدوده سرمایه بذری قرار می‌گیرد و مخاطبان شتابدهنده کلیه فناوران و کارآفرینانی هستند که با سرمایه شخصی یا حمایت‌های ستاد نانو (و سایر نهادهای حمایتی) تا مرحله ساخت نمونه اولیه یا MVP (سطح فناوری ۳ تا ۵) پیشرفت داشته‌اند و در حال حاضر به دنبال رفع نیازهای مالی خود در ادامه مسیر تجاری‌سازی هستند.

براساس تجربیات گذشته، به نظر می‌رسد که بسیاری از استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه مراحل اولیه و ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر، نیازمند انجام تست‌های عملکردی و میدانی برای محصول خود و فروش محدود و دریافت بازخورد از مشتریان اولیه هستند. با توجه به اینکه این طرح‌ها عموما از مرحله تحقیقات و اکتساب فناوری عبور کرده‌اند، مشمول حمایت‌های بلاعوض دولتی قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران به دلیل ریسک‌های افزایش مقیاس تولید و فروش، تمایل زیادی به همکاری با این استارتاپ‌ها ندارند. بنابراین وجود شتابدهنده‌های تخصصی در این مرحله برای رفع موانع فوق با رویکردهای ذکر شده بسیار راهگشا خواهد بود. این شتاب‌دهنده با هدف حمایت استارت‌آپ در این مرحله از توسعه، راه‌اندازی می‌شود.
سرمایه اولیه برای تشکیل این شتاب‌دهنده توسط هلدینگ صنایع نانوتک آینده (صنتا) که یکی از مجموعه‌های بلافصل ذیل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، تامین شده و اجرای این طرح را شرکت سامان صدرای داناشریف بعنوان یکی از کارگزاران تخصصی ستاد نانو با تجربه ۵ ساله فعالیت در زمینه ارزیابی، نظارت و راهبری کارآفرینان در حوزه فناوری نانو بر عهده دارد. استارتاپ‌های موفق در این شتاب‌دهنده می‌توانند به راحتی و با سازوکار از پیش تعیین شده، سرمایه راند بعدی خود را از طریق هلدینگ صنتا دریافت نموده و فرآیند تجاری‌سازی محصول خود را ادامه دهند.
ستاد نانو بعنوان متولی اصلی حمایت از توسعه فناوری نانو همواره یکی از پیشگامان کشور در حوزه حمایت از فناوری‌های نوظهور بوده است. از جمله برنامه‌های ستاد نانو در حمایت از استارتاپ‌های نانویی می‌توان به برنامه نانواستارت‌آپ و نانومچ اشاره نمود. برنامه‌های فوق می‌توانند ارتباطات مطلوبی را با مجموعه‌های سرمایه‌گذاری و شتابدهی در کشور ایجاد نمایند و کارآفرینان تحت حمایت خود را برای دریافت سرمایه و حمایت‌های مالی مراحل آتی به آنان بسپارند. وجود شتاب‌دهنده تخصصی شکل گرفته در حوزه فناوری نانو قطعا تاثیر مضاعفی در نیل به این هدف خواهد داشت.
وجود این همکاری از طرفی ریسک‌های سرمایه‌گذار را کاهش داده و از طرف دیگر مدل مالی و درآمدی شتاب‌دهنده‌ها را قابل قبول می‌نماید. همکاری‌های شکل‌گرفته در قالب این قرارداد بیش از پیش به نانوفناوران کمک می‌کند تا از مراحل اولیه تجاری‌سازی تا مراحل پایانی آن با بازیگران و ذی‌نفعان اکوسیستم نوآوری تعامل سازنده‌ای داشته باشند و در مسیری هموار، محصولات خود را به بازار کشور عرضه کنند.